The Roxette Demos! - vol. 3
 01.01.1970 - Roxetteer
-

1 Real Sugar (T&A Demo - Aug 15, 2000)



Otvírák alba RS byla píseň „Real Sugar“. Tady máme její demo a zní hodně podobně jako finální verze.



Je to tak. Pro mě tohle společně s „Milk and Toast and Honey“ byla klíčová písnička na desce. „The Centre Of The Heart“ byl sice první singl z alba, ale tu jsme natáčeli už dva roky předtím a pak už jí jen upravili. Ale „Real Sugar“ byl třetí nebo druhý singl a pro mě je to přesně ten druh bubblegum popu, který miluju. Je to tříakordový pop song stejně jako „Opportunity Nox“ nebo „Dressed For Success“. Hodně jich zní takhle. „How Do You Do!“ třeba. Rád takový dělám. Myslím, že to pak zní skvěle i jenom s akustickou kytarou, zpěvem a bicím automatem. A hodně z toho dema jsme teda zachovali ve finální nahrávce.



Pochopitelně je to chytlavá písnička. Mám takové rád. Když chceš něco takového složit, jak na to jdeš? Řekneš si, že to bude tříakordová balada, nebo prostě je to jen záležitost momentální nálady?



Ne tak úplně. Když zkouším složit nějakou rychlejší jednoduchou věc, vznikne tohle. Když zkrátka nemám vytyčený cíl, jako třeba že to bude taneční píseň, nebo nějaké poselství v písni, kterého chci dosáhnout. Vyrůstal jsem na „Mony Mony, Yummy Yummy“ od Ohio Express (americký vydavatel sdružující vícero hudebníků pod svým názvem – pozn. překl.) nebo „Sugar Sugar“ od The Archies. Jsou to hodně jednoduché a bláznivé písničky. A to mám opravdu rád. Je to okouzlující a atraktivní. Chci poslouchat a hrát muziku, kterou můžu hrát pořád dokola, dokud se nezadusím prachem z letitých repráků. :-D Ne, vážně mám tuhle písničku rád. Když jsem ji psal, věděl jsem, že to nebude nic pro Marii, nebude chtít zpívat sloky. Ale na druhou stranu jsem věřil, že tomu dodá šťávu v refrénu. A stalo se. Sloky jsem si nechal pro sebe a Marie zpívá refrén.



2 Stars (T&A Demo - Jul 9, 1998)



Píseň z desky HAND, tady ve verzi bez dětského sboru, který je na finální nahrávce.



Jo, „Stars“ pro mě byla velmi důležitá písnička. Mám ji hrozně rád. Navíc docela jasně určuje úplně nový styl aranží ve studiu. Demo jsme nahráli v červenci 98 v Tits&Ass Studiu. Dětský sbor jsem tam chtěl už od začátku. Líbila se mi myšlenka smíchat dohromady spoustu věcí. V mládí jsem slyšel písničku „Excerpt from a Teenage Opera“ od Keithe Westa. V ní byl dětský sbor.



Grocer Jack!



„Grocer Jack, grocer Jack“ (slova, která zpívá dětský sbor – pozn. překl.). A přišlo mi to jako zajímavý nápad. Jednoho dne budu mít zpívající dětský sbor! Tak jsme ho použili ve „Stars“. Líbil se mi ten směr, jakým se Roxette ubírali.



Pustili jste se pro Roxette neprobádaným směrem. Něco jako evropské techno a najednou dětský sbor. Jaká byla odezva?



No, není to ani Mariin ani Clarencův oblíbený song. Podle mě hlavní důvod, proč se to Clarencovi špatně produkovalo, byl, jak jsi říkal, že jsme se ubírali tanečním směrem, což jsme nikdy předtím nedělali. Netušili jsme, jak to přesně zaranžovat, ale nechtěli jsme k tomu nabrat profesionály, aby nám poradili, jak to udělat. Chtěli jsme jít vlastním směrem. A myslím, že to bylo správně. Zachovali jsme Roxette zvuk a prolnuli ho s novými postupy. Dneska, když slyším „Stars“ na cédéčku, zní to fantasticky. Je to mix klasických Roxette a něčeho dalšího. A co se týče té písničky, má pěknou melodii. Hráli jsme ji na posledním turné naživo. V trochu kytarovější verzi. Je to vypalovačka.



3 Try (Just A Little Bit Harder) (T&A Demo - Jul 27, 2000)



Tohle demo jsem nahrál v Tits&Ass Studiu v červenci 2000 pro Roxette desku HAND. Néé, pardon, RS! Samozřejmě, taková ostuda.



Je v tom slyšet vliv soulu? Nepamatuješ si, co se ti honilo hlavou?



Netuším, jak to tenkrát vzniklo. Ale pamatuju si, když jsme to s Matsem nahrávali, že jsem si myslel, že to bude singl. Něco nového, svěžího. Bylo jasné, že to bude zpívat Marie. Nahráli jsme to pak i na desku, ale nějak z toho nevznikl takový šlágr, jaký jsem čekal. Nevím proč, nemá to ten náboj. Ale demo je fajn. Rád to zpívám.



Možná byste to mohli hrát živě. Uvažovali jste o tom?



Ne, vlastně ne. Možná bysme měli. Ale nevím, jak to cítí Marie. Vlastně jsme se o téhle písni s Marií asi nikdy
nebavili. Jen to zazpívala na desku.



4 June Afternoon (T&A Demo - Jul 17, 1994)



Hodně do sedmdesátek znějící zvuk u „June Afternoon“. Natočeno pro „Don’t Bore Us (Get to the Chorus)“, výběr nejlepších hitů Roxette. Tohle demo je ale z roku 94.



Hmm, vůbec si nevybavuju, proč jsme tenkrát dělali takovéhle písničky. V demu hraje MP na basovou a další kytary, já taky na kytaru, Micke Syd z Gyllene Tider na bubny. Na finální nahrávce hrají ti samí, přibyl Clarence Öfwerman za klávesami a Mariin zpěv. Jsou v tom hodně cítit Gyllene Tider. Hodně letní nálady. A nemyslím, že jsem tu písničku psal původně pro Roxette. Mělo to podle mě být na TWATG.



Jedna z mnoha, co jsi říkal, že jsi pro desku posbíral.



Jo, a myslím, že tahle se Clarencovi hodně líbila, tak jsem ji zahrál Marii a líbila se i jí. Proto jsme ji použili na desku Roxette.



Kytarové intro je stejné v demu i na desce, hraje ho MP.



Jo, a stejně jsme nahráli i většinu bicích. Jen v jiném studiu. Písnička se mi líbí a má skvělý klip.



5 I’m Sorry (T&A Demo - Mar 18, 1993)



Píše se rok 93 a Roxette nebo minimálně ty a MP sedí v Tits&Ass Studiu a natáčejí dema pro C!B!B!. Hodně důležitá deska, že?



To byla. A jednou z písniček, na které jsme tenkrát dělali, byla právě „I’m Sorry“. Vždycky pro mě vyčnívala z řady. Líbil se mi refrén, byla pro Roxette perfektní. Pro tu desku jsme měli hodně písniček. A do některých z nich jsem vkládal velké naděje. Tahle a taky „Do You Wanna Go The Whole Way?“ mi připadaly výborné. Ale nikdy se z nich nestaly singly. Vlastně pro nikoho. Ten potenciál tam byl, ale asi jsme na nich měli ještě zapracovat.



V jakém smyslu?



Líp to zprodukovat. Byla to moje chyba. Tenkrát jsem udělal demo a, když se mi líbilo, zafixoval jsem se na ten zvuk. A když jsme se snažili natočit finální nahrávku s Marií a Clarencem, zaseknul jsem se a chtěl, aby to znělo jako demo. Někdy to prostě byla velká chyba, stalo se mi to v té době mockrát. Takže to chtělo trochu líp zprodukovat.



Fakticky tu máme Pera Gessla, jak říká „I’m Sorry“ za „I’m Sorry“.



:-D No, ne úplně, ale víš jak. Někdy do něčeho vkládáš velké naděje, ale je tam tak dlouhá cesta od skládání přes demo až k finální nahrávce. Během toho můžeš udělat tolik chyb. Někdy ani nedokážeš říct, kde se stala chyba. Ale neříkám přímo, že něco se nepovedlo. Jen se z toho nestal takový superhit, jak jsem si představoval. To je vše. Stejně ji miluju.



6 The Look (T&A Demo - Mar 30, 1988)



Ve světě Roxette je tohle zcela jistě praotec všech dem. „The Look“ – písnička, která nastartovala celou tvoji kariéru. Nebo minimálně kariéru Roxette.



Ano. „The Look“, „The Look“, „The Look“. Demo je z března 1988, ale začátek jsem natočil u sebe doma na novém syntezátoru. Testoval jsem ho, jak se s ním bude pracovat. Napsal jsem tuhle písničku, použil sekvencer, vymyslel melodii a slova k ní jen tak, abych si zapamatoval rytmus. „Walking like a maan, taka taka taka taka
taka taaa“. Mohlo to být cokoliv. „Walking like a maan, hitting like a hammer“. Cokoliv. Akorát když jsem se pak pokoušel přepsat text, zjistil jsem, že je nemožné ta slova, věty a spojení nahradit. Ale když se nad to člověk povznese, dává semtam něco i trochu smysl. A s tím zbytkem jsem se snažil udělat totéž. Aspoň aby první dva verše zněly trochu inteligentně.



A ta hudební část vznikala jak? Seděl jsi nad manuálem k syntezátoru a učil ses ho ovládat?



No, byla to legrace. Napsal jsem „The Look“ a některé další songy v podobném duchu. „Come Back (Before You Leave)“, „Don’t Believe In Accidents“. A na nich jsem testoval ten syntezátor. Počítal jsem při psaní samozřejmě s tím, že to bude zpívat Marie. To byla celá podstata Roxette – já píšu, Marie zpívá. Takže v tom demu je slyšet, že zpívám „He’s Got The Look“, mělo to být pro Marii. Ve studiu se ukázalo, že ta písnička je něco výjimečného a má perfektní náboj. Věděli jsme to hned, jak
jsme natáčeli to demo.



Je to klasický příklad songu, který má každý z Roxette v oblibě, že?



Jo, všichni ho milovali. Jediná pro mě záporná věc na tom celém byla, že to zpívám já, protože to vůbec nebylo v plánu. Byl jsem hodně překvapený, když jsme s tím prorazili, protože jsem žil v přesvědčení, že pokud má nějaká písnička Roxette proslavit, bude ji muset zpívat Marie. Ale osud to chtěl jinak.



7 Spending My Time (T&A Demo - May 24, 1990)



Demo natočené v květnu 1990 v Tits&Ass Studiu pro album Joyride. Je to docela zajímavý song. Napsal jsem ho dohromady s MP. Dostali jsme nápad, že text napíšeme v průběhu jednoho dne, od rána do večera. Melodie a ty kytarové přechody se mi hodně líbily. Takže pro mě je tohle něco jako „Listen To Your Heart“ z Joyride.
A Marie opět předvedla fantastický výkon. Byla to velká věc.



To je stále, na koncertech.



Jo, je to hodně populární písnička po celém světě. My ani moc nezpíváme, zpívají ji lidi. :) Fajn píseň.



Když jsi psal text, měl jsi nějakou ideu? Nemyslím ten ubíhající den, ale spíš nějakou osobu.



Psal jsem to pro Marii, představoval jsem si osobu, jak ráno vstane, sedne si v kuchyni ke kafi, vzpomíná, přemýšlí. Žije ve vlastním vesmíru. Myslím, že se nám to podařilo zachytit ve videoklipu. Natočil ho Wayne Isham, dělal tenkrát fantastické klipy. Marie je tam ohromná. Pro mě to je jeden z milníků historie Roxette.



8 The Heart Shaped Sea #1 (T&A Demo - April 25, 1991)



Jaro 1991, konkrétně 25. duben, deska Joyride je venku, Roxette jsou na vrcholu popularity, jste na celosvětovém turné s touhle deskou. Uprostřed tohohle blázince se prostě sebereš, zavřeš v Tits&Ass Studiu a nahráváš novou písničku?



No, já ani vlastně nevím, jak se to povedlo. Složil jsem tu písničku a ve studiu jsme natočili akustickou verzi. V té chvíli jsme ji samozřejmě nepotřebovali. Jak jsi říkal, vydali jsme zrovna desku, koncertovali. Ale hádám, že jsem to prostě měl jako relax. Nebylo potřeba skládat, takže písnička vznikala nenuceně. No a nakonec se dostala na Tourism. Natočili jsme ji v Ocean Way Studiu v Los Angeles o rok později.



Tam se ti tenkrát nedařilo správně nahrát kytary, že?



:) No je tam tak moc kytar, většinu hraje MP. Vzpomínám si, že jsme seděli ve studiu, já, Jonas Isaksson a Clarence Öfwerman, a nedařilo se nám to dát dohromady. Tak jsem zavolal do Švédska a MP přiletěl z Halmstadtu do Los Angeles, aby nám ukázal, jak to zahrát.



MP: To byl fakt nejlepší telefonní hovor, co jsem kdy měl.



:-D Existuje ještě jedna verze dema, která je na vinylu v této kolekci.



Jo, verze hraná na klávesy, ale o té si popovídáme později. „The Heart Shaped Sea“ je skvělá naživo. Hrajeme ji dost často. V té době ukázala trochu jinou stránku Roxette – s mandolínou a akustickými kytarami. Docela pěkná.



9 Shadow Of A Doubt (T&A Demo - Feb 9, 1988)



Tohle jste nahráli pro Look Sharp!, druhou desku Roxette.



Ano, tuhle písničku mám moc rád. Zní fantasticky a má to charakteristické pravidelné tempo „Padabum, padabum, padabum“, které je výborné, když chcete mít nad písní absolutní kontrolu.



Zní jako pravé osmdesátky.



Zní, jako když máš na ramenou chrániče a před sebou sportovní arénu. Skvělej track. Ale pořád si myslím, že demo je o trochu zajímavější než nahrávka na desce. Očekával jsem od té písně hodně, dopadla OK, ale myslím, že mohla dopadnout lépe.



Na desce je jako předposlední, těsně před „Listen to Your Heart“. Byla to jakási forma trestu, že se nepovedla podle tvých představ?



Nee :)) Na album zapadla dobře. Jen prostě... Má všechno, co by měla mít – melodii, rytmus, tempo, chytlavý refrén, Marii. Ale nějak se jí nepodařilo víc prosadit.



Vím, že je to dlouho, ale nevzpomeneš si na...



Ne :-D



:)) ... na něco, co tě přivedlo na tuhle písničku?



Eeee, ne :D



Krátce a jasně. :))



Ne, opravdu ne. Je to jedna z těch písniček, které vznikly čistě na syntezátorech. Z počítačem programovaných smyček. Nechtěl jsem živé hráče, kromě kytar, samozřejmě. Většina těch písniček - „Dance Away“, „Paint“, „The Look“, „Dressed/Success“, moje demo „Dangerous“ také – je založená na syntezátorech. Takový zvuk jsem
tenkrát chtěl.



10 The Rain (T&A Demo - Dec 29, 1991)



Jako další tu máme „The Rain“. Složil jsem ji pro desku Tourism. Myslím, že tohle je druhé nebo třetí, spíš druhé demo k téhle písničce. Natočil jsem ho o Vánocích 29. prosince 1991. Písnička je určená pro Marii, velké arény, pohupující se zapalovače, dneska už spíš svítící telefony. Ale tenkrát jste měli svíčky!



To byly časy! Byli jste uprostřed turné Joyride, vašeho prvního celosvětového. A dostali jste nápad. Tuším v Austrálii ti někdo vnuknul myšlenku natočit desku během koncertování. Byl jsi tím docela nadšený.



No to byl! Měl jsem už docela dost dalších písniček a pořád jsem skládal. Jedna z těch stěžejních byla právě „The Rain“. Výborná písnička, věděl jsem, že ji Marie skvěle zazpívá a taky že jo. Tak jsme ji hráli už na tom turné a pak na Crash tour o pár let později.



A „The Rain“ jste nahráli během koncertování. Hodně písniček jste pro tu desku natočili na jaře 1992.



Hmm, vlastně si ani nevzpomínám, kde jsme tuhle natočili. Možná to víš ty, protože ty víš všechno.



No, bývávalo. Tři měsíce zpět :-D



Než jsme začali točit tyhle rozhovory!



Mluvil jsem s Clarencem a on říkal, že jsi chtěl zachytit tu energii kapely na koncertech. Proto jste ty koncerty nahrávali. A on, že prý by radši seděl celý den u bazénu.



To já zas polehávání u bazénu nesnášel, takže jsem se vždycky přesvědčil, že nikde žádný bazén není. :)) Ne, ale je mi to jasný. Vždycky jsme se dohadovali ohledně natáčení téhle desky. Všichni chtěli volno, ale já chtěl, aby šli do studia a točili desku. Každý den jsme natočili spoustu materiálu, v hotelových pokojích v Buenos Aires, v
prázdném nočním klubu v São Paulo v Brazílii. Semtam jsme natočili i nějaké zvukové zkoušky před koncertem. Taky jsme toho dost natočili po návratu do Švédska. Proč ne? Pro změnu trochu dělat víc profesionálně.



11 View From A Hill (T&A Demo - Nov 17, 1987)



Někde mezi burácející bubnovou smyčkou se nachází písnička „View From A Hill“.



Ano, natočená pro Look Sharp! a fakt jsem se do ní zamiloval, když jsem ji tvořil. Zněla prostě perfektně. Tak osmdesátkově. Je v tom slyšet vliv Pet Shop Boys, takové to britské synth techno. Ve výsledku to byl jeden ze třech songů, které na Look Sharp! neprodukoval Clarence Öfwerman. Odjeli jsme do Británie za producentem Adamem
Moseleym a ten s námi udělal „Cry“, „Chances“ a „View From A Hill“. Nicméně i tak preferuji moje demo před Roxette verzí, protože je to o hodně víc pop music. Adamova produkce tomu dodala trochu víc funky styl. A navíc jsme to celé nahráli s jinými než Roxette hudebníky, byli to hráči odtamtud, z Británie. Takže to celé nezní tak úplně jako Roxette. No, tak nebo tak to demo mám pořád rád. Je z doby, kdy jsme byli opravdu hodně produktivní, a ukazuje směr, jakým jsem si představoval, že by se Roxette měli ubírat. Více moderního zvuku než na první desce.



12 Things Will Never Be The Same (T&A Demo - Jun 17, 1989)



Tits&Ass Studio, červen 1989.



Opravdu brzo jsi začal sbírat materiál pro desku Joyride. Rok a půl dopředu!



Vydali jsme Look Sharp!. Jakmile byla chvilka času, jeli jsme domů a já skládal. No a z tohohle se později ukázal výborný song pro Joyride, teda aspoň si to myslím. Je docela dlouhý, demo má něco kolem 5 minut. Ale jsou to typičtí Roxette, skvělá Marie. Na koncertech ji hrajeme akusticky, jen my dva spolu. A lidi ji zbožňují. A já
taky.



Takže pro Joyride jsi sbíral nový materiál, kdykoliv byla chvilka času. I když jsi zrovna mohl mít pauzu. V létě 89 bylo zrovna v rádiích „Listen To Your Heart“, blížilo se vydání „Dressed For Success“, jezdili jste po koncertech, promo. To přece muselo být strašně hektické!



No to bylo. Ale v tu dobu jsme byli pořád na cestách, na koncertech, a to nám dodávalo sílu. Taky ten úspěch z tvrdé práce. Takže to zas takový problém nebyl. Skládal jsem na cestách, psal texty. Po návratu jsem se domluvil s MP, aby se mnou šel do studia, a natáčeli jsme. Byl to nekonečný proces, fungovalo to takhle mnoho
let, vlastně to tak funguje dodnes.



Zpátky k téhle písni. Jak vznikla?



Bohužel si nevzpomínám, ale je to moje klasická balada, zní hodně typicky. Využil jsem tam toho, že já i Marie zpíváme v různých polohách, takže ve finální nahrávce zpívám ten můstek mezi slokou a refrénem. Taky jsme do intra použili španělku kytaru. Prostě jsme vytáhli klasické postupy. Jako vždy. To je na tom ta zábavná a zajímavá část. Kdy s tím přestat. Víš, jak to myslím? Jsi ve studiu a pořád máš v zásobě dost věcí, co můžeš přidat. Ale musíš dávat bacha, abys to nepřehnal. Což se může snadno stát, speciálně dnes, když už pracuješ s počítačem. U něj není žádné omezení. Takže musíš mít pořád vědět, co děláš. Ale zase opačně, když máš nápad, jak by něco mělo znít, a chceš to v písničce zdůraznit, měl bys za tím jít. A to se snažíme dělat – aby měla každá písnička svůj nezaměnitelný zvuk, kytarový zvuk, klávesový zvuk, efekty...



13 It’s Possible (T&A Demo - Jul 26, 2011)



V červenci 2011 jsme tady natočili „It’s Possible“. Měli jsme zrovna koncertní pauzu. Napadlo nás udělat něco jako Tourism 2, desku z cest. Takže jsme potřebovali nové písničky. A „It’s Possible“ byla jednou z nich. Ten pokroucený jakože nečistý zvuk dělám já hraním na akustickou kytaru skrz zesilovač.



Písnička se objevila na desce Travelling. Název Tourism 2 jste zavrhli.



Byl to stejný koncept. Album, kde budou nahrávky ze studií různě po světě, zvukové zkoušky a další živé nahrávky.



Tahle vyšla jako singl na jaře 2012, když jste koncertovali v Austrálii a v Jižní Americe.



Jo, potřebovali jsme singl a tohle byla jasná volba. Je to fajn song na koncertování. Demo je o něco pomalejší, ale je to přesně ten typ písně, která potřebuje úpravy ve studiu, když má člověk pohromadě kapelu, nebo aspoň bicí automat, který dodá správné tempo.



14 Cooper (T&A Demo - Feb 10, 1998)



Tak a teď jsme na začátku roku 98. V únoru toho roku vznikají materiály pro HAND, první album Roxette po několikaleté pauze. A před sebou máme song „Cooper“. Zní pro Roxette dost typicky.



To jo. Demo jsem natočil v Tits&Ass Studiu s MP a s Camillou Andersson, ta zpívala vokály. Myslím, že jsem chtěl přijít s něčím odlišným oproti zbytku desky. Měli jsme hodně jiných písniček. Jak jsi sám zmínil, měli jsme dlouhou pauzu. Když jsme tedy začali pracovat na HAND, měli jsme nějakých 35 písní. Tahle jediná
byla jiná, vyčnívala. Napsal jsem ji pro smyčcový kvartet a navíc já i Marie jsme museli zpívat přes sebe v oktávě.



To jo, ale zní trochu jako z C!B!B! éry. Rezonující struny... Zatímco zbytek desky jasně ukazuje snahu změnit se a předložit něco nového.



Možná máš pravdu. Na HAND jsme měli druhého producenta Michaela Ilberta, který se zabývá trochu tvrdší muzikou, více kytarově orientovanou. A i on možná chtěl zanechat na desce svůj rukopis, takže deska zní trochu jinak než C!B!B!. Ale ona se změnila i doba. Pět nebo kolik let jsme nevydali desku. Nechtěli jsme se opakovat.



15 Neverending Love (T&A Demo - Oct 16, 1985)



Demo „Neverending Love“ z 16. října 1985. Takhle písnička zcela jistě odstartovala příběh kapely Roxette.



Ve švédštině měla název „Svarta glas“ a napsal jsem ji pro úplně jiného interpreta. Ten ji ale nikdy nenahrál. Pak jsem na ni zapomněl, až dokud jsem se nesetkal s šéfem švédské EMI, Rolfem Nygrenem. Ten povídá: „Já ji miluju. Proč nenapíšeš anglický text a nenazpíváte to s Marií?“ A já: „Wow, proč ne!“, protože jsme s tím koketovali už řadu let, že uděláme něco společně. Tak jsem ji přeložil a vznikla „Neverending Love“. Tohle demo mám fakt rád. Zní skvěle, perfektně zapadá do doby. Byl jsem
pak malinko zklamaný z finální nahrávky, protože Clarence Öfwerman, kterého jsem do té doby neznal a pracoval s námi poprvé, chtěl angažovat svoji kapelu, zatímco já chtěl použít bicí automat, syntezátory. Jak můžete v demu slyšet, zní to trochu jako Michael Jackson. Chtěl jsem jít tímhle směrem, ale on chtěl živou kapelu. Ve výsledku to byl mix obojího – já jsem přivedl MPho, se kterým jsme hráli na dalších Roxette nahrávkách, a Clarence přivedl svoji kapelu. Ale nepoužili jsme žádný syntezátor tak, jak jsem chtěl já.



Ale když jste nahrávali finální nahrávku, měl jsi ten song už celkem promyšlený. Kytarové části znějí identicky.



Jo, chtěli jsme toho zachovat více. Byla to výzva, protože ta píseň původně nebyla duet a najednou jsme měli zpívat oba. Nejdřív jsme to museli přizpůsobit. Bylo to komplikované. Museli jsme měnit tóniny za běhu. Jakmile skončí refrén, nastupuje jiná, po sloce zase jiná atd. A z tohohle pak potřebuješ dostat soulad vokálů. Ale povedlo se, i když moc nechápu jak. A vzniknul obrovský hit.



Kdy jsi přišel s tím nápadem měnit tóniny v průběhu?



Myslím, že to přišlo tak nějak samo. Nebylo jiné cesty. Jakmile máš refrén, pak kytarový rif, ten skončí jinde, musíš pokračovat v nové tónině. Samozřejmě je ve slokách modulace, různé přechody. Je to součást melodie. Někdy to jde použít fakt chytře, aby to písničku obohatilo a posluchač to ani nepoznal. Stává se, že hraješ písničku na klavír a najednou zjistíš „sakra, vždyť já jsem v jiné tónině!“, aniž bys to vlastně chtěl.



A co se týče modulace, je „Neverending Love“ stále rozšiřující se aranže.:-D



:-)) Tak. Je to v podstatě pro Roxette typické. Používáme tyhle modulace všude. „(Do You Get) Excited?“ je další klasický příklad, kde se tóniny pořád mění. To má pochopitelně přirozený důvod – já i Marie preferujeme každý jiné tóniny pro zpívání. Tak toho využívám a dělám ty písničky zajímavější. Naučil jsem se to v Harplinge.



16 The Voice (T&A Demo - Mar 24, 1987)



Tohle demo jsem natočil v březnu 1987 pro Look Sharp! Nikdy jsme ho ale na desku nenahráli, jen vydali jako B-side na singlu. Tuším že na „Dressed for Success“.



MP prozradil, že jsi byl ovlivněný basovým uměním Pino Palladina. (hráč na basovou kytaru – pozn. překl.)



Jojo, v osmdesátých letech měl vrcholné období, na deskách Paula Younga.



No, to bylo o pět let dříve!



No jo, ale jako vždycky to tak pět let trvalo, než se tyhle desky dostaly do Halmstadtu.:)) Takže ten balzám na duši od Pino Palladina jsme si užívali až v roce 87. Basovou kytaru hraje vlastně MP a na svém syntezátoru tomu dodává ten zvuk klouzajících tónů. Docela mě to zaujalo, když s tím MP přišel. Měl jsem za to, že to je spíš styl Paula McCartneyho, ten takhle hrál. Třeba v „Lucy in the Sky with Diamonds“. „The Voice“ se nedostala na desku asi proto, že jsme museli počítat s formátem LP,
dodržet kolem 20 minut na každou stranu. Tak jsme ji použili jako B-side.



17 Wish I Could Fly (T&A Demo - Nov 18, 1997)



Jeden z největších hitů Roxette konce tisíciletí. Opět z Tits&Ass Studia.



Jo, máme tu první a vlastně jediné demo z listopadu 1997. A opět se jednalo o něco zvláštního. Aspoň sloky nejsou můj styl. Ta basová smyčka, riff na pozadí, „ba ba ba ba baaam”. Skoro jako „Whole Lotta Love” od Led Zeppelin. A do toho jsem napsal melodii. Zkoušeli jsme nové věci. Líbilo se mi to, ale že bych z toho byl unesený, to ne. Zato Clarence a Marie ano. Měli za to, že to je s přehledem nejlepší skladba na desce. Takže jsme z toho udělali první singl.

Diskuze ke článku - počet příspěvků: 13


--- Generated by roxette.cz -----