Roxette.cz

www.roxette.czčeská verzeenglish versiondeutsche versionwww.roxette.cz

Informace

Počet přístupů: 108044365
Počet novinek: 856

Administrátoři

JDC-com
ICQ#: 65448422
NeLSoN
ICQ#: 68071162

Krátké zprávy

12.07.: Každé červencové pondělí koupání v Aquaparku v Čestlicích se švédskými hity!

14.06.: Znáte stránku TheLookForRoxette? Nejobsáhlejší diskografie Roxette na internetu je opět přístupná.

30.05.: TDR přineslo krátkou informaci, že It Must Have Been Love bude k slyšení v podání účinkujících herců ve filmu Walking on Sunshine. Ten půjde do kin v létě a podle traileru to vypadá hodně podobně jako megahit Mamma Mia!

22.05.: Druhý díl Demos & Other Fun Stuff! vychází na Spotify už v pátek! Budeme u toho a přineseme překlad dalších komentářů.

21.05.: Na Bengans.se se v předprodeji objevil celý Gesslův box s archivními nahrávkami. Bude k dispozici na podzim a cena je stanovena na 849 SEK (cca 2600,-).

 
 

Interview pro Aftonbladet Söndag Magazine

31.10.2006 - abysmo

Roxette slaví své dvacáté narozeniny.

"Nikdo nechtěl, abych začala spolupracovat s Perem.", komentuje Marie porodní bolesti Roxette. Per si v té době sáhl na dno, zatímco Mariina karéra jen kvetla. V okamžiku, kdy Marie podala Perovi pomocnou ruku, se zrodil stroj na hity.

"Když jsem chtěla začít pracovat s Perem, nedostalo se mi z žádné strany podpory.", vysvětluje Marie. Roxette se tak vlastně stali hvězdami proti vůli všech přátel. Pokud se na problém podíváme dnes, je jisté, že vznik Roxette se vyplatil.

Nicméně v roce 1986 byl Per na dně, Marie na vrcholu. Měla na kontě platinu a několik hitů, proč by měla riskovat svou kariéru s Gesslem někde v cizině? Lasse Lindbom, jeden z předních producentů EMI osmdesátých let a Mariin ochránce mínil, že by to byl zbytečný risk. Kjell Andersson, umělecký manažer, měl stejný názor. Na tyto okolnosti dnes spousta lidí zapoměla. A to především díky Gesslově schopnosti psát hity.

"Když jsem opustil Gyllene Tider, zažil jsem dva docelá těžké roky a cítil se ztracen.", říká Per. Per byl okolnostmi donucen dělat hudbu, která nebyla pro Pera tím pravým. Tak vznikla jeho první dvě alba "Per Gessle" (1983) a "Scener" (1985). Publikum si nemyslelo, že by Perovi tenhle druh hudby svědčil. A myslel si to i on.


"Když se Gyllene Tider rozpadli, zařadil mě Kjell Andersson ke skupině Ulfa Lindella. To je důvod, proč má dvě alba znějí tak, jak znějí. Nebyl jsem dost talentovaný, abych u Ulfa udělal kariéru. Po téhle zkušenosti jsem se rozhodl vrátit do světa pop music. Byl jsem stvořen pro svět pop music."

Takže začal psát skladby pro nové švédské album. Ale i tak byl připraven dát Eso své nové desky, skladbu "Svarta glass" zpěvačce Pernille Wahlgren. Ta právě zažívala fantastický úspěch s hitem "Picadilly circus" a proto, když Pera požádala o skladbu, vyhověl ji, jak rychle uměl.

Byl pravděpodobně přesvědčen, že ona může se skladbou uspět daleko lépe než on. Byla to krušná léta. Dokonce napsal skladbu pro Lenu Philipsson, jen aby vydělal nějaké peníze.

"Byly to všechno zmetky. Představit si mě s Marií bylo jako srovnávat zámek a boudu." Ale byly tu i pozitivní ohlasy. Šéf EMI Rolfe Nigren si poslechl Perovo demo "Svarta glass" a okamžitě byl přesvědčen, že tohle zní světově. Řekl Perovi, aby tu skladbu přeložil do angličtiny a nahrál s Marií. Začalo to jako přímý požadavek Rolfa Nigrena a ne jako oboustranný projekt. Per vyměnil "Svarta glass" za "Neverending Love", ale singl nebyl propagován s nějakou mimořádnou snahou, protože EMI byla rozpolcena.

"Naše tváře ani nebyly na obalu. Bylo to proto, aby případný neuspěch singlu nezničil Mariinu kariéru. Já neměl co zničit, takže jsem to neřešil.", vysvětluje Per.

Existovala skupina lidí, kteří se starali o Mariinu kariéru ve Švédsku. Patřili k ní například Kjell Andersson a Lasse Lindbom. Oba si mysleli, že by Marie neměla s Roxette dále spolupracovat. Roxette by neexistovali bez skvělých uší Rolfa Nygrena. Ale také by neexistovali bez Mariiny vůle.

"Nenašla jsem pro to žádnou podporu, bylo to opravdu těžké. Všichni chtěli, abych pokračovala švédsky. A potom, žila jsem v té době s Lassem, takže to bylo ještě těžší. Ale někde uvnitř jsem cítila, že to musím udělat.", vysvětluje Marie.

"Marie tehdy letěla. Neodvažoval jsem se přebrat iniciativu, ještě před tím, než jsme začali spolupracovat. Bylo to pro mě nemyslitelné. Mariina kariéra byla velmi úspěšná a ověnčena platinou. Má kariéra šla ke dnu. Bylo by strašně těžké zavolat a říct ji: 'Hele, proč nenatočíme společný song'.", říká Per.

Per byl zklamaný vlažnou reakcí, kterou vyvolala jeho alba. "Cítil jsem v sobě obrovskou kreativní energii, ale nevěděl jsem, jak ji využít. Cítil jsem, že doma ve Švédsku jsem skončil, a nápad vydat něco venku mi připadal beznadějný."

Nicméně "Neverending Love" se stal ve švédsku hitem a vyšlo i celé album "Pearls Of Passion". Per začal uvažovat o svém třetím solovém albu, tentokráte v angličtině. Druhý singl "Soul Deep" ukázal duu cestu k úspěchu. Byl to pop s rockovým nábojem, nebo chcete-li rock s popovým nábojem. Zkrátka skladba na taneční parket.

"Lasse Lindbom, který produkoval všechny skladby Gyllene Tider, řekl, že problém mých skladeb byl v tom, že se na ně nedalo tančit. Měly melodii, ale neměly rytmus. Potom přišel Clarence Ofwerman a obrátil můj svět naruby. Byl to on, kdo dal "Soul Deep" jiskru, tanečnost. To mi otevřelo oči. Jestli se při mých skladbách můžou lidi vlnit, nejsou zde již žádné limity a můžeme jít kupředu."

Mariin hlas dal Perovým skladbám další hodnotu, kterou dříve neměly, například příchuť rhytm´n´blues. "Jedna a jedna udělali tři. Pravděpodobně mám talent nacházet lidi, kteří mě mohou udělat lepším, než ve skutečnosti jsem. Třeba Marie. S jejím hlasem přetvořila kdejakou odrhovačku ve fantastický hit. To samé platí o Clarencovi. On ty skladby vytáhl někam úplně jinam."

Na začátku se ale v zahraničí nic nedělo. "Pearls Of Passion" zaznamenalo úspěch jen ve Švédsku. I druhé album "Look Sharp!" slavilo ve Švédsku mimořádný úspěch. Ale venku zase nic. Ale americký student Dean Cushman, který studoval v Boras, se vrátil domů do Minneapolis na vánoční svátky a sebou si přivezl tohle album. A zanesl ho do místní rozhlasové stanice KDWB s tím, aby ho zahráli. Za pár týdnů hráli "The Look" po celých státech. Amíci chtěli singl kupovat a osmého dubna 1989 se Roxette s "The Look" povedlo to, o co se Bjorn Skifs a ABBA jen pokoušeli s "Hooking An A Feeling" a "Dancing Queen". Stanuli na čele americké singlové hitparády Billboard.

"Byl jsem šokován, protože jsem to nechápal. Celý koncept byl spojit mé popové melodie s Mariiným hlasem a najednou jsme měli číslo jedna v USA s písní, kterou zpívám já. Byla to skladba, kterou jsme ani nechtěli vydat jako singl. Ale možná už byl průlom na cestě. Na jaře 1989 jsme byli pro EMI Europe prioritní kapelou a tam se začínalo s mezinárodní expanzí. No a situace za oceánem tomu pomohla. Všechna kreativita songu byla ve shodě náhod."

Per si koupil syntetizátor Ensinic ESQI a "The Look" vlastně vznikl tak, že se Per učil tenhle nástroj používat. Text byl shluk hloupostí a nesmyslů v angličtině, holých vět, které prostě jen seděly k rytmu. Například hlášku "Never was a quitter" si Per vypůjčil ze skladby "Born Fighter" od Nicka Lowea.

"Potom jsem napsal text, který byl opravdu případem. Vše šlo tak lehce.", říká Per a směje se. Kytarový riff, okamžitý určující rys skladby, vznikl také jako náhoda. Stálý kytarista Roxette Jonas Isacsson přišel s tímhle riffem, tehdy to vlastně byla jen součást, nějaké jiné melodie.

"Když jsme namixovali skladbu a poslouchali ji, řekli jsme si: 'Bože, to zní dobře. Dáme ten riff na začátek skladby jako intro'. Intra jsou důležitá a nám vždy šly. Když tak přemýšlím o intru k "Dressed For Success", myslím to 'Yeah, yeah, yeah', tohle je nejlepší intro na světě."

"Listen To Your Heart" se stala dalším místem jedna v americké hitparádě. A přitom ta skladba vznikla jako ironický žert.

"Já a Mats Persson jsme tenhle song napsali tak, aby co nejvíce připomínal americké trháky a s úsměvem na tváři, že na 99,9% se tam nikdy nedostane."

Nikdo nevěřil, že Roxette dobydou Spojené státy a nikdo nevěřil, že se film "Pretty Woman" z roku 1990 stane trhákem. Scénář nebyl nikterak přesvědčivý. Měl to být nízkorozpočtový film s odcházející hvězdou Richardem Gerem a neznámou herečkou Julií Roberts. Per Gessle rukopis scénáře roztrhal a vyhodil do koše na philadephiském letišti.

"EMI měla práva na tenhle film a tak se mě zeptali, jestli bych nechtěl přispět nějakou skladbu na soudtrack. Ze slušnosti jsem řekl ano, ale viděl jsem to jako totální nesmysl."

Per nabídl vánoční song roku 1987 "It Must Have Been Love (Christmas For The Broken Hearted)". EMI si v osmdesátém sedmém myslela, že by vánoční skladba mohla pomoci prosadit kapelu v Německu, nicméně singl bodoval jen ve Švédsku, nikde jinde, natož pak v Německu. Nyní byly tedy vánoční motivy nahrazeny a to stačilo k tomu, aby režisér filmu Gary Marschall, volal Perovi a byl ze skladby nadšený, jako by byl v extázi.

"Řekl mi: 'Miluju ten song, zní fantasticky'". Vysvětlil Perovi, že skladba bude mít ve filmu vlastní part a ten nebude rušen dialogy, tak jako všechny ostatní songy. Nakonec z toho bylo třetí místo jedna ve Státech a nejúspěšnější skladba Roxette.

Minulý rok Per obdržel cenu organizace BMI za čtyři miliony odvysílaní skladby v amerických rádiích. Potom kapela D.H.T. přezpívala skladbu "Listen To Your Heart" a tento rok získala cenu i tato skladba. Jen odvysílání bylo o milion méně.

Roxette jsou stále současní a to i v dnešním různorodém světě. Potkali jsme se s Perem při návratu z Londýna. Jel právě domů z arlandského letiště a poslouchal taxikáře, který mu ukazoval, jak se učil hrát na varhany "How Do You Do".

I to je důkaz, že Roxette dosáhli toho, co chtěli, když začínali. Vytvořit nezapomenutelné popové hity. Per Gessle si myslí, že tohle pravidlo obsahuje velký risk toho, že skončí.

"Současný stav pop music je žalostný." Je to jen samá Kelly Clarksson a "Superstar". Rychlé produkty pro rychlý prodej, a rychlé peníze na účtech. To se stává při snaze vytvořit nové U2, Depeche Mode nebo REM. Ale dnes není místo pro skupiny, které udělají drobný omyl při snaze se někam posunout, vyvíjet se. Roxette prodávají každý rok stovky tisíc desek, většinou nové vlně posluchačů. Je to prostě proto, že v jejich hudebě je kus nekonečné kvality. Ale kdo si dnes kupuje Backstreet Boys?"

Kariéra Roxette je i po dvaceti letech stále živá a Roxette slaví své narozeniny hned dvakrát. S novou deskou hitů a speciálním boxem se čtyřmi CD a jedním DVD.

""The Look" je stále náš nejlepší song. Věčný pop song vysoké kvality. To je to, co jsem poslouchal, když jsem byl mladý. Dnes jsem lepším skladatelem, ale to neznamená, že skládám lepší songy. Náš první song má žvýkačkově mladistvý nádech, nádech touhy a radosti.", říká Per.

Zdroj: http://www.roxroom.wz.cz, http://www.littlemarie.net

Trvalý odkaz: https://www.roxette.cz/article882.html

Diskuze ke článku - počet příspěvků: 0 | tisk | Sdílet
 

© 2001 - 2011 roxette.cz