Mega-interview s Perem
 01.01.1970 - Roxetteer
-TDR: Ano, je neuvěřitelné vidět její pokroky. Očividně si zase užívá tu lásku, kterou dostává od fanoušků. Přesto, většina z promo věcí se děje pod tvojí taktovkou. Za starých časů, se představení točila více kolem Marie, teď jsi tvář před kamerami ty. Myslíš si, že tvoje sólová kariéra ti dala větší sebeúctu? A jaké to bude mít důsledky pro veřejný obraz Roxette příští rok?

[Per se mračí.]
PG: No, já nesouhlasím. Vždycky jsem byl ten, kdo odvádí zdaleka nejvíce promo práce. V podstatě proto, že Marie to vždycky nenáviděla. Neměl jsem s tím problém v minulosti a ani teď. Ale je to docela přirozené, že se média zaměřují na Marii, protože ona je vedoucí zpěvačka a proto také hlavní člen kapely. Nevím, co se stane, ale jsem si docela jistý, že Marie neudělá mnoho rozhovorů, protože je opravdu unavena mluvit o své nemoci. A to je to, o čem chce většina reportérů diskutovat. Ne moje brilantní akordové postupy ;)

TDR: Protože nový singl \"She\'s Got Nothing On (But the Radio)\" je venku, řekni nám, kde všude v něm můžeme vysledovat tvůj rukopis (pokud vůbec)? Měl jsi tento konkrétní zvuk v hlavě, když jsi plánoval album?

PG: Ano, jak už jsem řekl - chtěli jsme písničky udělat v klasické Roxette úpravě. Nicméně, jsme nevyužili Jonase [Isacssona] nebo Pelle [Alsinga] na nahrávkách. Začali jsme s Jensem [Janssonem] na bicí, což vyšlo skvěle. Ale po letní přestávce, když došlo na doprovodné stopy, jsme se rozhodli zaměřit na programování. Snažili jsme se získat Anderse [Herrlina], aby nám pomohl, ale on byl tak zaneprázdněn svými filmy - dělá spoustu soundtracků - takže se nemohl připojit. Možná příště.

TDR: Ano, jsem pro všemi deseti - příště určitě přizvěte Herrlina!

PG: Také většinu kytarových partů hrál Chris [Lundquist]. Umí zahrát to, co slyším v mé hlavě, ale nedokážu to zahrát sám. Příběh mého života ...

TDR: Ale ty máš v hlavě zábavu, Chris zřejmě ne? Když už mluvíme o něm, můžeme i tentokrát očekávat další neuvěřitelná kytarová sóla znovuzrozeného hipíka?

PG: Mnoho, doufám. Chris je jedním z nejlepších hráčů světa. Má jedinečný talent, kterým kombinuje muzikálnost z prostorů mimo tento svět se stejně nadpozemskými emocemi. To je velmi, velmi vzácné. Většina hudebníků jeho ráže jsou jen techničtí virtuosové ... brilantní ale nudní. Chris má intuici a popové srdce, nesmírně vděčné a obohacující, když slyší rytmus. Když ho rozjedou spolu s Clarencem [Öfwermanem], říkáme jim \"Super League\".

TDR: Souhlasím.

[Per mění téma a začne mluvit o - podle názoru TDR rockovém - designu coveru CD ... jak on i Marie zbožňují Wickholmovu práci.]

PG: Má určitý postoj, který je atraktivní. Mám rád například jeho cover k \'Party Crasher\', takže jsme mu řekli, aby udělal něco speciálního, koláž. Začal s cca 200 fotkami, které dostal ode mě a od Marie a udělal skvělou práci, jak se očekávalo. Je to kouzelník.

TDR: Ano, cover Gessle over Europe je mistrovské dílo! Když už mluvíme o albu, kdo přišel s názvem Charm School? Má to nějaký skrytý význam?

PG: No, jedna z písní na albu měla být \"Charm school\". Je to zabijácký song, dost silný, aby byl ústřední písní alba. Ale stejně jak to tak bývá, co se může pokazit, pokazí se. Aranže se staly bláznivými a ošlivými. Museli jsme píseň přetočit, ale postupně jsme o tu novou verzi ztratili zájem, takže ji čekala pomalá a bolestivá smrt. Ale jsem si jistý, že se časem někde objeví. [Per se zlomyslně usměje.] Některé písně, zdá se, mají devět životů, však to znáte ...

TDR: Víme! Musí existovat desítky písní, které fanoušci slyšeli a byly původně považovány za zmizelé. Co říká staré rčení? \'Dobré demo nikdy nezemře - dá se do šuplíku a zraje?\' Možná ho vydáte jako B-side? Jsme rádi za každý maxi singl! Už jste vybrali i další singly z nového alba?

PG: Ne, ještě ne. Teď se snažíme přesvědčit nového partnera v USA, že existujeme, takže čekáme na další zpětnou vazbu.

TDR: Kde jsi se inspiroval, jestli je to správné slovo, pro psaní materiálů na toto album?

PG: V podstatě jsem psal pro Marii. Myslím, že jsme zkoušeli každou píseň s ní jako hlavním hlasem. Ale některé písně jí nesedly, takže jsem je zazpíval já nebo jsme je vyhodili. Je to docela jednoduché - pro mě je celá myšlenka Roxette v tom použít Mariin hlas co nejvíce, jinak to bude jen další Gessle projekt. A jsem rád, že ona dokáže přijmout píseň jako sobě vlastní. Například, tam je to balada, \"No One Makes It On Her Own\", která má najednou zcela nový význam a dotkne se vás na zcela jiné úrovni, než když jsem ji nazpíval já (na demu). Marie má vzácnou moc. Velký dar.

TDR: Úžasné! Zkoušel si nechat se ovlivnit moderními trendy, abyste dosáhli maximálního úspěchu v žebříčcích?

PG: Ne, vůbec ne. Nikdy jsme toto téma ani nenakousli. Jsme tak nějak včerejší, že. Jsme si vědomi toho, že současná rádia jako je Radio One ve Velké Británii nebo ve Švédsku P3 naše nové písničky nebudou hrát, protože jsme dost staří na to, abychom dělali jejich programovým ředitelům rodiče.

Hlavním důvodem pro nové album po všech těch letech je, že můžeme! Já i po letech miluju skládání a Marie miluje zpěv. Takže myslím, že Charm School je vlastně splnění našich tužeb. Ale samozřejmě víme, že máme obrovskou fanouškovskou základnu po celém světě, naše hudba se dotkla ohromného množství lidí - nejen v minulosti, ale i teď. Takže nové věci děláme i pro ně. Víme, že hodně lidí se na nové album těší a čekali na návrat Roxette mnoho let. Mít takové závazky k lidem je požehnání a my na to nikdy nezapomeneme.

[Per se opět hodně podceňuje. TDR si myslí, že singl \"Radio\" má mladý zvuk a je solidně připraven na dnešní hitparády všude po světě.]

TDR: Byl nějaký tlak od nahrávací společnosti dodržovat určitý styl?

PG: Děláš si legraci! Neděláme naši hudbu pro nahrávací společnost. Dělali jsme to v minulosti, v prvních okamžicích...museli jsme, protože jsme utratili hodně jejich peněz ve studiu. Píšu písně více než 30 let, pokud mi nahrávací společnost nevěří, podepsali smlouvu se špatným člověkem. A nikdy jsem je ale opravdu nezklamal, ne?

TDR: No tam byl tento hrrrm Heartland album ... jen si dělám srandu!

[Charm School je první skutečné studiové album po 10 letech. Per se rozhovořil o výrobním procesu:]
PG: No, v první řadě jsme pracovali v Christofferově studiu dole na jihu. Takže práce postupovaly velmi podobně tomu, jak jsem byl zvyklý pracovat posledních pár let. [to znamená pít hodně vína, natáčet hloupé filmy a občas nahrát nějakou tu píseň ...]
Marie nechtěla moc cestovat, takže většina jejích vokálů byla natočena ve Stockholmu. Rádi natáčíme ve studiu Atlantis. Zkusili jsme v aranžích znovu oživit pár dobře známých typických Roxette zvuků. Clarence má své triky. Já také. Některé skladby byly napsány pro Roxette před mnoha a mnoha lety a dávalo smysl některé z nich tentokrát použít. Mám teď ve zvyku psát trochu jinak a oba jsme chtěli, aby to znělo maximálně Roxette!

TDR: Maximum Roxette, teď už známe název dalšího alba, pamatujte si, kde jste to četli poprvé. Jaké to vlastně bylo pracovat zase spolu po všech těch letech?

PG: Šlo to až překvapivě lehce. Trik byl v tom, maximálně namotivovat Marii. Clarence, Chris a já už jsme sehraný tým, teď šlo o to, aby do týmu vůbec poprvé zapadla i Marie. Hodně pomohlo Night Of The Proms, během kterého jsme v hotelových pokojích nahráli spoustu jednoduchých demo snímků, a potom jsme zkoušeli, kde by šlo zapojit Marii. Takže když v lednu začalo skutečné natáčení, koule už se valila.

TDR: K těm skladbám, \"In My Own Way\" a \"Only When I Dream\" jsou poměrně starého data. Proč jste se rozhodli je oprášit?

PG: Protože jsou skvělé. Natočil jsem jejich nová akustická dema, přepsal texty a představil jsem to Marii a C&C jakoby se jednalo o zbrusu nové kousky. A jim se líbily. Už si ani nepamatovali, jak zněly ty staré originály. Důvod, proč jsme je nenatočili dříve byl ten, že moje stará dema jsou příšerná. Všichni je nenáviděli. Jedna z věcí, kterou jsem se na tom naučil, je, že dnes natáčím dema v čistě akustické verzi. Už dříve jsem řekl, že dnes skládám úplně jinak než dříve. Bylo proto skvělé vrátit se k mým dvěstě let starým demo snímkům a přepsat je do dnešní podoby.

TDR: Ano, slyšel jsem demo \"Only When I Dream\" a znělo to skoro jako ABBA. Bude zajímavé slyšet novou verzi.

PG: Mimochodem, na albu je více starších skladeb. Třeba refrén \"Sitting On Top Of The World\" jsem napsal na začátku osmdesátých let. \"Happy On The Outside\" jsem napsal týden po dokončení projektu Son Of A Plumber. Tuhle skladbu jsem vždycky miloval a když jsme ji nahráli s Marií... Bůh existuje!

[Per se zamyslí a pokračuje.]

\"I\'m Glad You Called\" měl být původně jedním ze stěžejních hitů alba \"Party Crasher\", ale přeprodukovali jsme ji a to tu skladbu úplně zničilo. Přehrál jsem ji Marii jednou v hotelovém pokoji a ona se do ní okamžitě zamilovala. Hlavně do textu. Ta skladba prostě zní, jakoby byla psána pro Marii. A možná, aniž bych si to byl tehdy uvědomoval, jsem to podvědomě pro ni skutečně psal. Dneska je to moje nejoblíbenější skladba na novém albu.

TDR: Já jsem tu skladbu měl vždycky rád. Tentokráte s tebou zase spolupracoval Mats MP Persson, v jeho reinkarnovaném studiu Tits&Ass. Kdysi měl na tvorbu Roxette velký vliv. Jak tomu bylo tentokráte?

PG: Mats je skvělý, ale tentokráte byl jeho vliv na skladby minimální, protože už točím jenom akustická dema. Maximálně použiji jeho kytaru nebo piáno. Dnes už je Mats jen zvukový inženýr. Dema dnes dělám jednoduše, bez aranží a bez produkce. Pro C&C je lepší, když můžeme ke skladbě přistupovat jednoduše, budovat ji od základu. Máme prostě jenom noty, melodii, text. [Takhle to je už nějakých pět let.]

TDR: Chápu správně, že Marie už se nezapojuje do skládání hudby pro Roxette? Rezignovala už úplně na skládání?

PG: Dobrá otázka. Nevím. Doufám, že ne, je skvělá autorka. Ale chtěla, abych album napsal já, aby se mohla plně soustředit na zpěv.

TDR: To je rozumné. Po přečtení tvé biografie \"Att Vara Per Gessle\" se chci zeptat, jestli jsi stále tlačen k úspěchu s Roxette nebo již bereš Roxette jako věc relaxu a zábavy.

PG: To druhé, určitě. Už se neženu za žádným cílem, je to osvobozující. Raduji se z toho co dělám, vybírám si jak to dělám, s kým to dělám. Snažím se žít svůj život pohodově a tak jak přichází. Jsem dost starý na to, abych si toho vážil. Tohle nikdy nemůžeš brát jako samozřejmost.

TDR: Řekni mi, jak to děláte, že ty a C&C si to pořád užíváte jako nějaké staré dámy a pořád jste schopni tvořit dobrou hudbu. Za tím přece nemůžou být jen litry vypitého vína tam dole ve Skane.

[Per se směje.]

PG: Jasně, ještě pořád si vychutnáváme blízkost toho druhého. Chris a Clarence jsou mí nejlepší přátelé, přinášejí do mého života to nejlepší, ostatně jak to dobří přátele dělávají. Nikdy jsme se nesnažili jeden druhého trumfnout, nestavěli jsme na svých egech, jen jsme se snažili splnit si naše sny a podělit se o naši lásku k hudbě a všechno co s tím souvisí. Jsem velmi šťastný, že mám takové společníky. V dnešní době je to spíše vyjímečné.

TDR: Před časem jsi se zmínil, že na novém albu budeme moci slyšet i Clarencovy kočky. Kde?

PG: Kočky? Nevzpomínám si, ale jsou všude. Pořád.

TDR: Staré Tits&Ass studio bylo neustále obléháno fanoušky. Jak je to s Christofferovým studiem? Máte tam větší soukromí?

PG: Oh, to místo občas nemůže najít ani pošťák. Jsme rádi, když dojde pošta. Vzal jsem tam Antona Corbijna, dělal nám fotky k Son Of A Plumber albu. Málem se tam zbláznil. Nikdy nic podobného neviděl. Je to uprostřed ničeho. Myslím, že to není ani na mapě. Divím se, že tam máme i vodu.

TDR: Nebo internet. Psal jsi nové skladby s tím, že je budete hrát na novém turné?

PG: V plánu je odehrát greatest hits turné. Ale pár nových skladeb samozřejmě taky zahrajeme. Tomu se prostě neubráníme. Chtěl bych tracklist občas změnit, přeci jen, bude to čtyřicet, padesát, šedesát koncertů. Půjde to, protože nebudeme používat žadné počítače a žádné programování. Jsme živá kapela.

TDR: Říkáš MY. Kdo bude vlastně vystupovat s Vámi?

PG: Jsou to různé koncerty a festivaly, všude budeme mít nějaké předskokany, ale všechny schvalujeme my.

TDR: Občasná změna bude pro dobro věci. Je to fantastické, že Marie po tom všem natočila novou desku a teď navíc vyráží na turné. Spousta koncertů už je vyprodaných. Znamená to, že rok 2011 bude patřit Roxette? Můžeme očekávat něco podobného jako ve dnech Vaší největší slávy?

PG: Jo, každý den se štípám do ruky, jestli se mi to jen nezdá. My od toho turné opravdu čekáme velké věci. Zájem je obrovský, opravdu hodně míst už je vyprodaných. Jsme nadšeni.

TDR: Zatím na seznamu chybí Spojené Království, Austrálie, Severní Amerika a části Evropy. Změní se to? Nebo o Vás v těch lokalitách není takový zájem? Fanoušci se můžou zbláznit.

PG: Zcela určitě se seznam ještě rozroste. Ale detaily ještě neznám. Rádi bychom hráli všude, ale ne vždy to jde provést, není to jen na nás. Data, smlouvy, promotéři... Snažíme se pokrýt celou planetu, věř mi.

TDR: Jaké je vlastně poselství alba \"Charm School\"? Jaké jsou skladby? Jaká je hudební a textová atmosféra alba?

PG: Jako vždy, píšu skladby, nepřemýšlím v nich. Líbí se mi představa, že hudebníci píší svou hudbu podle sebe. Některé skladby na albu jsou vážné, skoro jako bych je ani nenapsal já. Jiné jsou veselé, jednoduché, prostě takové, aby mě potěšily, abych z nich měl radost. To je má role.

TDR: Zmínil jsi \"I\'m Glad You Called\". Které jiné skladby z alba máš opravdu rád?

PG: Popravdě, je to hodně povedené album. Žádná vata, žádné škobrtnutí. Miluju \"I\'m Glad You Called\", protože vím, že to byla skvělá píseň a my ji strašně zprasili produkcí. Ta verze z \"Party Crasher\" je hrozná. Ale odplata je sladká! Mám rád \"No One Makes It On Her Own\", protože Marie ji zazpívala tak, že by ji teď mohli hrát i v kostele. Mám rád \"Dream On\", protože je pro mě velice těžké, takovou skladbu napsat. A mám rád \"Way Out\", protože mě vždycky rozesměje. A také singl. Jsem jeho fanoušek.

TDR: Ano, k \'Radiu\', říkals, že tuhle skladbu jsi napsal pro album jako poslední. Jak to s ní bylo?

PG: Ne, nenapsal. Napsal jsem ji v šatně během Night Of The Proms během turné. Ale jako jednu z posledních jsme ji nahráli. Společně se \"Speak To Me\" a \"Big Black Cadillac\". Už od začátku jsem věděl, že ji musím zpívat já, kvůli textu. Teď šlo o to, do ní vtáhnout Marii. Napsal jsem pro ni komplet nové middle8 a ve studiu zachodu přepsal celé sloky. Díky žes to připoměl.

TDR: Haha, rádo se stalo. Častokráte jsme slyšeli o problémech s EMI. A pamatujeme si, že dostkrát Vás vypekli s podporou. Ale pořád zůstáváte u nich.

PG: To je jednoduché. Máme smlouvu. Hudební průmysl se od dob kdy jsme začínali změnil. A ty proměny ještě nejsou u konce. Spousta vydavatelství s tím tězce bojuje, EMI také. Mají v rukou naši starou tvorbu a tentokrát to vypadá, že mají chuť do toho s námi jít pořádně. Držte nám palce...

TDR: Jak to bylo s podporou pro Vaše nové album a turné tentokráte? Myslím lokální pobočky EMI. Zdá se, že někteří oblastní manažeři jsou spíše skeptičtí.

PG: Jak jsem už řekl, hudební průmysl je v současnosti v krizi. Jediné co můžeme udělat, je být si jisti dobrým marketingem a cestou, kudy chceme jít. To je důvod, proč vlastně hudební společnosti fungují. EMI nás minule potopila, může to udělat znovu. Ale doufejme, že se tak nestane. Čas ukáže.

TDR: Vidím paralelu s jinými kapelami jako Vy, které si daly pauzu a po ní se vrátily a opět slavily velké úspěchy, například a-ha. Pomohlo Vám orientovat se na mladé posluchače?

PG: Je spousta kapel, které se o návrat pokusily a selhaly. a-ha si na některých trzích vedli výborně, jinde to tak slavné nebylo. Je to boj, každá kapela si ho musí vybojovat po svém.

TDR: Minulý měsíc jsi byl v NYC a setkal ses i s Keefem a Ronem z Rolling Stones. Měli na tebe Stones nějaký vliv?

PG: Jasně, skvělí hoši. Pořád vypadají, jak to říct - skvěle. Vždycky jsem byl velký fanda Stones. Mezi roky \'68 a \'73 natočili pár skvělých alb a navždy změnili živou scénu. A klubovou scénu, scénu party. I styl oblékání a doplňků, třeba různých šátků. A vůbec spoustu dalších věcí, které dnes stojí za to. Třeba lásku.

TDR: Jejich kariéra stojí za to. Doufám, že ti poradili, jak zůstat čerstvý.

PG: Jasně, dali mi tipy na pár skvělých doktorů. [Řehtá se.]

TDR: Haha! Řekneš nám něco o novém videoklipu? Kdo ho režíruje? Krátký nástin toho, co můžeme očekávat.

PG: Režíruje ho jeden švédský kluk Mats Udd. Natočil už pár hodně zajímavých klipů, například pro Familjen. Přišel se skutečně zajímavými nápady, které tady teď samozřejmě nemůžu prozradit, ale bude v něm spousta nahoty, krve a vražd. Vypadá to dobře. Vždycky je to fajn, pracovat s novým talentem.

[A tím jsme se s Perem rozloučili, nechali ho u ohně a vína, zachumlali se do bund a vydali do jedné z nejchladnějších zim, jaké tady ve Švédsku pamatujeme. Do příštího rozhovoru, díky Pere!]

Překlad: Roxetteer, abysmo
Zdroj: The Daily Roxette
Diskuze ke článku - počet příspěvků: 21


--- Generated by roxette.cz -----