Roxette.cz

www.roxette.czčeská verzeenglish versiondeutsche versionwww.roxette.cz

Informace

Počet přístupů: 87907838
Počet novinek: 855

Administrátoři

JDC-com
ICQ#: 65448422
NeLSoN
ICQ#: 68071162

Krátké zprávy

12.07.: Každé červencové pondělí koupání v Aquaparku v Čestlicích se švédskými hity!

14.06.: Znáte stránku TheLookForRoxette? Nejobsáhlejší diskografie Roxette na internetu je opět přístupná.

30.05.: TDR přineslo krátkou informaci, že It Must Have Been Love bude k slyšení v podání účinkujících herců ve filmu Walking on Sunshine. Ten půjde do kin v létě a podle traileru to vypadá hodně podobně jako megahit Mamma Mia!

22.05.: Druhý díl Demos & Other Fun Stuff! vychází na Spotify už v pátek! Budeme u toho a přineseme překlad dalších komentářů.

21.05.: Na Bengans.se se v předprodeji objevil celý Gesslův box s archivními nahrávkami. Bude k dispozici na podzim a cena je stanovena na 849 SEK (cca 2600,-).

 
 

Demos & Other Fun Stuff! – Vol. 1 - překlad rozhovoru

18.05.2014 - Roxetteer
1189-nahled.jpg

Ve spolupráci s Roxroom přinášíme překlad první části rozhovoru, který vedl Sven Lindström s Perem. V něm se věnovali individuálně každému demu, které bude vydané v kolekci.

Album s demy i rozhovorem najdete na Spotify.

Samotný překlad po rozkliknutí novinky.

PS: Za pomoc a korekce si zaslouží poděkování též Honza a majsi!

Líbil se vám rozhovor? Překvapila vás některá informace? Těšíte se na další díly kolekce? Pište do diskuze :)


První dvě CD z Gesslových archivů právě teď vycházejí a já, moje jméno je Sven Lindström, tu sedím s Perem Gesslem...

Ahoj!

... v legendárním Tits&Ass studiu v Halmstadu.

Je to tak. Jsem rád, že tu jsme, a samozřejmě nesmí chybět ani mistr "MP" Persson, který se tady stará o techniku.

Vlastně jsme na místě, kde vznikla spousta nebo většina z těch dem, které postupně vyjdou v Archivech.

Jo, to je fakt. Tenhle balík písniček obsahuje většinou skladby, které se zde začaly natáčet na začátku 80. Let, a za ty roky se studio několikrát stěhovalo. Myslím, že toto je snad čtvrtý dům, který studio hostí. Určitě je v těch písních velká část odkazu Tits&Ass studia.

Jsi známý a aktivní skladatel a tak jsi za ty roky sesbíral mnoho dem, většinu z nich jsi nahrál s MP. A tak mě zajímá - kolik jste jich asi tak nahráli?

Víc než hodně. Je to záležitost 30 let nahrávání, takže jde o stovky a stovky. Myslím, že mám něco kolem 800 nebo 900 registrovaných písní u STIMu, což je švédská alternativa k BMI, ASCAP apod. (asociace sdružující hudebníky - pozn. překl.). Takže je to hodně songů. A mnoho z nich bylo během let natočeno, přetočeno a ještě ještě přetočeno. A někdy samozřejmě si řekneme „Hele, to je dobrej song, nikdy jsme ho v 80. letech nenahráli, pojďme ho nahrát teď v devadesátých.“

Nikdy nezapomínáš svoje písničky?

Ale jistěže jo.

Teda myslím to tak, že si na ni třeba vzpomeneš po deseti letech?

No, víš, jak člověk stárne, pozoruje na sobě změnu stylu psaní. Takže si myslím, že v 80. letech jsem měl v písních něco speciálního, co už dnes nejsem schopný zopakovat. Asi to tak mají všichni, kdo skládají. Někdy si sednu a poslouchám, co jsem složil před 25 lety. Jsem sám překvapený tou jednoduchostí a lehkostí.

Podtitulek tohohle projektu je „Demos & Other Fun Stuff“ (Dema a další zábavný materiál – pozn. Překl.). Jak tě to vůbec napadlo? To jsi doma vyklízel skříň a...?

(Směje se) No, vlastně trochu jo. Tak nějak to bylo. Jak jsem říkal, složil jsem mraky písniček a k nim pochopitelně mám dema, která nikdy nikdo neslyšel. Není úplně běžné, že by hudebníci vydávali dema na řadových albech. Ale i tak - pamatuju si, když jsem si koupil kompilaci Peta Townshenda s názvem Scoop, kde právě byla jenom dema. Já miluju demo verze, protože to je to, kdy song vzniknul. První nástřel od autora, jeho pohled, jeho dílo. Až pak přichází produkce, aranžmá atd. Takže já jsem velký fanda demoverzí. A když vím, že toho mám fakt hodně a tolik hardcore fanoušků Roxette a Pera Gessla po tom prahne, řekl jsem si, že by bylo hezké to pro ně vydat. Navíc i pro mě to bylo dobrodružství. Tak jsem si řekl, že je čas tomu dát hezké balení a ukázat to světu.

Protože si myslíš, že demo samo o sobě má stejnou ne-li větší hodnotu než finální podoba písně?

Přesně tak. Mám od svých fanoušků, kteří slyšeli nějaké demo, na Twitteru a Facebooku tolik zpětné vazby. Někteří pořád opakují, že demo je daleko lepší než verze na albu. A já jim rozumím, protože někdy je demo prostě jen klavír a vokály nebo akustická kytara se zpěvem. A to kolikrát může znít daleko lépe než studiová nahrávka. Takže - neměli bychom podceňovat kvalitu dema.

Ale tahle kolekce provede posluchače všemi možnými směry. Jsou tam akustická dema, více produkovaná dema, z různých let…

Jo, z různých období mého života... Celá ta kolekce - ani nevím, kolik těch CD ve výsledku bude - obsahuje songy, které nebyly na žádném řadovém albu Roxette. Některé jsou napsané pro jiné umělce, jiné se na řadové CD prostě nedostaly z nějakého důvodu. Abys chápal - když dělám album pro Roxette, mám něco kolem 25 písniček, z toho 6 nebo 7 velkých balad. A potřebujeme tři... Takže nám zůstanou tři další balady. Někdy je použijeme na další album, ale někdy na ně prostě zapomeneme. A ostatní songy jsou na tom podobně. Prostě se na album nedostanou, ale to neznamená, že by byly špatné. Jen máme ještě lepší. Někdy i producent může říct, že se mu nelíbí tahle a chce tamtu.

Takže tohle je šance pro fanoušky vidět tvůrčí proces skrytý za výrobou nového alba.

Přesně. Protože je to mišmaš všeho možného. Jak jsi řekl - jsou tam písničky z 80. let, několikrát přetočené písně, které třeba vznikly v 80. letech a pak jsme je v roce 2009 předělali. Je to mix všeho.

Dobře, tak pojďme se ponořit do prvního disku, co tam objevíme.

 

Demos & Other Fun Stuff! – Vol. 1

 

1 Walk on, Lonely Eyes (T&A Demo – Dec 16, 1999)

První píseň na albu se jmenuje „Walk on, Lonely Eyes“. Byla zamýšlena pro album Have a nice day, které jsme, myslím, natáčeli ve Španělsku, blízko města Marbella. Tenhle song měl tak mnoho verzí textu! Nejprve se dokonce jmenoval „Enjoy the Bargain“ a pak jsem přepsal slova a... z nějakého důvodu jsme ji nikdy nenahráli. Použil jsem melodii z refrénu, když jsem byl požádán o napsání hudby na ceremoniál otevření mostu mezi Dánskem a Švédskem v roce, myslím, že to bylo 2000.

Ano, léto 2000.

Měla to být klasická skladba a jak víš, nejsem v tomhle moc dobrý, takže jsem si řekl, že když napíšu správnou melodii, někdo další k ní udělá skvělou aranž. Tak jsem vzal melodii z refrénu téhle písně a ta se stala ústředním motivem skladby pro ceremoniál.

Aranž pak udělali Clarence Öfwerman a Christoffer Lundquist...

Ano, to jsou producenti Roxette. Oni to připravili a pak to hrál obrovský orchestr. Znělo to fantasticky. A moje demo k téhle skladbě, do kterého už zasahovali Clarence a Christoffer, bude vydáno na jiném CD v téhle kolekci později! Nezůstanu nic dlužen!

Ale důvod, proč právě tahle skladba neprošla na album Have a nice day, asi byl, že jste vybírali z 33 písní?

Ano, měli jsme jich opravdu hodně. HAND bylo natočeno v roce 1998 po několikaleté přestávce, kdy měla Marie druhé dítě a já natočil sólovou desku The World According to Gessle. Takže jsem během těch let nasbíral tolik materiálu, taky Marie měla zásobu. Vybírali jsme ze 33 songů a víc než polovina byla odložena.

Ale tys, děláš to tak často, použil určité části do švédské verze...

Jo. Protože já mám ten refrén fakt rád a bylo mi líto, že to neuděláme s Roxette, protože je psaný Marii na tělo. Takže jsem udělal švédskou verzi „Mala mitt minne”, „Paint My Memory“ v překladu do angličtiny, kterou pak natočili dva švédští hudebníci. Stále tu píseň mám moc rád. Tady máme tedy originální demo z prosince roku 1999.

2 Being with You (T&A Demo – Oct 22, 2004)

„Being with You“, tohle demo bylo nahráno v říjnu 2004. Tady je jeho akustická verze. Původně vlastně ta píseň měla být na HAND. Myslím, že jsem to demo měl moc rád, ale přišlo mi, že to chtělo novou verzi. Někdy skladba ožije i tím, že se zahraje jenom na akustickou kytaru nebo klavír, nechá se vyznít melodie. O to jsem se snažil v téhle verzi. Myslím, že původní verze z roku 1997 by se mohla objevit v některém z pozdějších dílů archivů. Kdo ví?!

Tahle verze vznikla v období Son of a Plumber, takže očividně byla zamýšlena na něj. Proč k tomu nedošlo?

Nedostala se tam. Prostě z nějakého důvodu jsem ji nechal plavat. Měl jsem spoustu jiných. Jako vždy :)

3 Loud Clothes (T&A Demo – Aug 30, 2002)

„Loud Clothes“ je song napsaný původně pro HAND album v roce 1998. Měli jsme ale tolik jiných písní... Myslím, že jsem udělal tři verze, tohle je ta třetí. Byla natočena později, až v roce 2002. Ta první verze byla... já nevím, na co jsem tenkrát myslel. Zní to děsně. Ale tahle verze je fakt dobrá, líbí se mi.

Je to jedna z těch písní, jak jsi říkal, že vybíráš staré písně a předěláváš je, aby se hodily do jiného projektu. Co jsi zamýšlel s touhle?

Abych pravdu řekl, nemám tušení. Ale... když píšeš písničku a dostaneš se do fáze, kdy s ní jdeš do studia, strávíš na ní spoustu času, očekáváš nějakou kvalitu. Ale někdy se ve studiu věci prostě pokazí, song nedává smysl, je o ničem. A po letech třeba dostaneš jiný pohled na věc a řekneš si, že ta skladba potřebuje druhou nebo v tomhle případě třetí šanci. Třeba prostě jen přemýšlíš už jinak, nebo pracuješ s jinými lidmi, posloucháš svoji hudbu jinak. To se stává často.

Ale někdy musíš i cítit, že ta píseň je něco víc pro tebe než pro Marii jako zpěvačku, nebo pro Clarence jako producenta, nebo Christoffera... Mám na mysli, jestli něco takového proběhlo i u téhle písně?

Určitě. V tomhle případě si myslím, že tu píseň všichni nesnášejí. :)) Já bych řekl, že... Víš, když už to zmiňuješ. To je zajímavé, protože Clarence, Marie a já máme tak rozdílný hudební vkus. Takže někdy, speciálně za starých časů, když jsem přišel s nějakým, jak já říkám, „bubble-gum“ songem jako Dangerous... Teď Marie říká, že Dangerous je její oblíbená, ale když jsem tenkrát přišel s demem, ona ho nesnášela! Ten song jí připadal moc komerční, chytlavý. A to je myslím celá ta idea spolupráce nás všech. Každý přináší něco trochu jiného. Konkrétně tedy tahle píseň „Loud Clothes“ nikdy nebyla Clarencova oblíbená a myslím, že ještě bude naštvaný, že ji opravdu vydávám.

4 Cafe con leche (AGM – Apr 25, 2007)

„Cafe con leche“ - velmi krátká instrumentální skladba. Byla natočena pro En händig man album. EHM měla být tak trochu švédská verze Son of a Plumber, takže jsem napsal hodně instrumentálek, abych to album trochu ozvláštnil. Akorát jednoho krásného dne jsem celou tu myšlenku zahodil a nepoužil tak ani jednu z nich. Je to na kytaru skvěle zahraná skladba a to NE mnou! Na kytaru hraje Christoffer. Myslím, že já tam hraju na něco jako xylofon nebo co, a nebo jsem možná úplně jinde. Připadlo mi to jako dobrý nápad to sem dát.

5 Fish in a Bowl (T&A Demo – Apr 30, 2000)

„Fish in a Bowl“ byla napsána pro Room service, ale zase jsem měli dostatek jiných písní a na tuhle nedošlo. Myslím, že nikdy nebyla Mariina oblíbená, ani Clarencova. Mně se líbí, ale... Já nevím... Měli jsme lepší písničky než tuhle.

Měli jste tenkrát 21 písní - Marie měla pár a ty jsi jich měl spoustu. A z toho opět některé byly sirotci z dřívější doby, například The Centre of the Heart, který se stal singlem...

Jo, TCOTH byla nahrána mnoho let předtím.

Protože jste tuhle ale nenahráli, můžeš popsat, jestli si to pamatuješ, jak probíhal proces výběru u tohoto alba? Seděli jste nad kytarou, zkoušeli přehrávat jednotlivé kusy a rozhodovat?

Ne, vůbec ne. V tomhle období jsme s MP dělali velmi produkovaná dema a tohle je typický příklad. Zní skoro jako finální nahrávka. Všechny písně jsem v té době prezentoval skrz dema. Takže... Kolik jsi to říkal? 27? Znáš to lépe než já sám. Bylo to hodně písní pro RS, ke každé jsem udělal demo a pak jsme vybírali ta, která se nám líbila.

Takže jsi ta dema měl jako skoro hotové nahrávky.

Jo, a to je ta dobrá i ta špatná stránka věci. Někdy, když máš song, který potřebuje docela velkou produkci, a ta se povede, má písnička samozřejmě výhodu, když se má prezentovat dalším lidem. Na druhé straně, když máš fakt dobrou skladbu a ty to demo zvořeš, což se stává docela často, lidem se nelíbí. Proto se v posledních letech snažím dělat dema jenom s akustickou kytarou, aby měli lidi čistou hlavu, když to poslouchají. Ale když posloucháte stará Roxette dema jako Joyride, The Look nebo Listen to Your Heart, znějí skoro jako finální verze. Ne úplně, protože tam chybí Marie nebo Jonasova kytara, ale jinak tam je tempo, aranže... Prostě každé má svoje pro a proti. Teď mám radši akustické verze s kytarou nebo klavírem a k tomu zpěv.

6 Hjärta av glas (T&A Demo – Apr 2, 2006)

„Hjärta av glas“ je švédská skladba. V překladu to znamená „Heart of Glass“ (Srdce ze skla – pozn. překl.) a nemá to absolutně nic společného s písničkou skupiny Blondie.

Úplně jiná písnička.

Přesně tak. Tuhle píseň jsem napsal v 80. letech pro svoje třetí sólové švédské album, tuším rok 1985. V roce 87 jsem nahrál druhou verzi. Moje třetí švédské album se nakonec stalo prvním albem Roxette. Takže jsem všechny songy přeložil do angličtiny a tak vlastně tahle píseň vznikla právě pro první album Roxette. Nikdy jsme ji tam ale nedali a verze, která je zde, je samozřejmě úplně jiná, třetí verze natočená v roce 2006. Je to jedna z těch písní, které jsem měl rád, ale něco mi nesedělo na textu. Tak jsem ho po mnoha letech přepsal a teď už se mi líbí i ten. Ale text první verze rád fakt nemám.

Jednu verzi jsi udělal v létě 85, když se rozpadli Gyllene Tider, a pak jsi po půl roce udělal hned další verzi, když se utvářeli Roxette?

Jo, jak říkám. Ta píseň byla určena pro moje třetí sólové album, ze kterého jsme pak udělali anglické album pro Roxette.

Obě verze zněly ve své době velmi popově, měly šmrnc. Tak proč jsi ji nahrával ještě potřetí?

Protože jsem přepsal ten text. To jediné mělo smysl. A ještě jsem to nahrál hodně komorně. Jen malinko kláves, jinak samá kytara a zpěv.

Stále ale nechápu proč. Co byl ten impulz?

No, rok 2006. Velmi těžko si vzpomínám, co jsem v té době dělal. Zrovna jsem dodělal SOAP, takže asi jsem tu píseň chtěl zkusit dát na EHM. Byla v tom zástupu písní, které to z nějakého důvodu na CD nedotáhly.

Tenhle song minul všechno, co mohl. Minul Gyllene tider, protože se zrovna rozpadli. Pak nevyšel ani na tvém druhém sólovém albu, ani na prvním Roxette albu, nakonec se nedostal ani na EHM. Minul vlastně všechno.

Dobře, dá se to tak říct, ale já bych to tak nikdy neřekl. Ty můžeš. Byl natočený pro moje třetí sólové album, ve švédštině. Nikdy jsem ho ale nepřeložil do angličtiny pro první album Roxette. Takže to byla jeho historie. Pak jsem ho znovu natočil pro EHM v roce 2006, ale tam se nikdy nedostal, ale TADY JE! Jsem tak šťastný, že se to povedlo.

7 Something in the System (T&A Demo – Jan 3, 2002)

„Something in the System“ - tenhle song byl natočen v roce 2002 a napsal jsem ho pro dvě kompilace Roxette, The Ballad Hits a The Pop Hits. Chtěli jsme dvě nové skladby na každé desce, tak jsem napsal 8 písní. Vlastně všechny byly skvělé. No, ne všechny, ale sedm ano. Aspoň pro mě. Podle mých kritérií. Something in the System se na desku nedostala. Použil jsem jeho část v The Junior Suite medley na albu SOAP. Tohle je původní demo. Je pěkné.

8 Black Sails (Studio 38 Demo – Summer 1982)

„Black Sails“ - tak teď se k tomu dostáváme. To je rok 1982, léto. A je to prvně, co se pokouším programovat a používat syntezátory. Natočené je to ve studiu 38 v Getinge nedaleko Halmstadu. Tenkrát tam koupili kazetový rekordér, který používala ABBA v 70. letech, což bylo VELMI důležité. Konkrétně tenhle song byl napsaný pro... už si nevzpomenu na příjmení, ale jmenovala se Eva. Natáčela singl s názvem „Return and Rip Off“ a Black Sails měla být druhým singlem po tomto.

A kdo napsal ten Return and Rip Off?

No, to jsem byl vlastně já a MP a možná ještě někdo další, ale spíš jen my dva a ona zpívala. Bylo to něco jako Joan Jett „rip off“, částečně bubble-gum song. Opravdu hrozné :D Ale co... Black Sails měl být její další singl, ale nakonec to nikdy nevyšlo a my jsme ho nikdy vlastně nedokončili. Přesto se mi líbí ta melodie. Použili jsme ji na anglickém albu Gyllene Tider „Hearland Café“ o pár let později. Tam šlo o první píseň s názvem „Run run run“ a ta má stejnou hudbu.

To je to album, které se do Států dostalo pod hlavičkou Roxette?

Přesně tak to bylo, Svene.

9 Always the Last to Know (T&A Demo – Nov 21, 2004)

„Always the Last to Know“ - ano, tahle píseň už mě taky provází pěknou řádku let. Původně napsaná pro album HAND v roce 98. Udělal jsem tenkrát více dem. Tohle konkrétní je ale natočené v listopadu 2004.

To je teda hodinářská práce - vracet se po šesti letech k demoverzi, kterou jsi nikdy nepoužil.

No ano. Když se mi líbí text, vracím se vždycky. Asi proto, že text je těžké napsat - aspoň teda obstojný text. Takže když mám slova bez slušné hudby, můžu se k nim vrátit později a hudbu přepsat. Ale někdy si prostě řeknu, že je škoda, že tohle demo to nedotáhlo dál, tak mu dám druhou šanci.

Předpokládám, že tím myslíš tu písničku pro SOAP? Nebyla to písnička pro něj?

Jo, měl jsem to v plánu, ale pak jsem ji vyškrtnul a kompletně přepsal. Použil jsem z původní verze jenom pár vět a přidal úplně novou hudbu. Vlastně jsem udělal ještě mladší dema k téhle písni, které jsi neslyšel. Změnil jsem jim sice název, ale v podstatě je to stejná věc.

Zní to jako píseň s devíti životy.

Právě má sedmý, tuším.:))

Takže možná v devátém životě se někde objeví...

Nebudu nic slibovat, ale je to možné.:-D

10 Den tunna linjen (T&A Demo – May 15, 2010)

„Den tunna linjen“ znamená „A thin line“ (Tenká linie - pozn. překl.) a byla natočena pro moje druhé švédské album v roce 1984.

85?

Možná 85. Ale spíš byla natočená v roce 84. Tahle verze je ale z roku 2010. Můžete se ptát, „Proč jsi ji znovu natočil, Pere?“. Dobrá otázka, fanoušci! Nemám zdání. Myslím, že jsem měl chuť natočit akustickou desku. Vlastně mě ta chuť ještě nepřešla. Jednou ji natočím. Jen já a klavír nebo kytara.

Švédsky?

Nevím, možná... Takže jsem se snažil jen posbírat nějaké písně, o kterých si myslím, že jdou udělat jinak a jsou dobré. A Den tunna linjen je jednou z nich. Má krásný text a pěknou melodii k němu. Dávám tomu šanci, i když nevím, jestli to někdy vážně použiju. Tohle je zkrátka verze z roku 2010.

Zní jako typický kousek pro album „Scener“, tvoje druhé sólové. Jak bys tohle album popsal teď, s odstupem času? To album vzniklo ještě před érou Roxette.

Vznikalo dost těžko. Ten záběr písní na něm je velký - je tam hodně temných balad a zároveň jsem tam zkoušel psát i rychlé popové hity. První singl se jmenoval „Galning“, anglicky „Maniac“. Zní úplně jinak než všechno ostatní na desce. Je to mišmaš všemožných nápadů. Abych řekl pravdu, nemám to album moc rád. A myslím, že tohle je ta správná příležitost to říct nahlas, ne? :)

Určitě. Akorát tedy stále nevíme, co bude s touhle písní v budoucnu.

Ano, Svene!

Možná jednoho dne, za úplně jiných okolností vytane na mysli...

Může být, nikdy nevíš!

11 A Girl Like You (T&A Demo – Sep 25, 2004)

„A Girl Like You“ jsem napsal v roce 1998 pro album HAND. Nedostala se tam a dlouho ležela v šuflíku. Pak jsem v září 2004 udělal další demo, což je tahle verze, a to bylo určené pro desku SOAP. Dokonce jsem ho i trochu sestříhal, ale myslím, že se tam nedostala, protože jsem si na ni vzpomněl pozdě. SOAP je dvojalbum, jak určitě víš, a materiálu jsme měli tolik, že už jsme téhle skladbě nevěnovali tolik pozornosti. Vyšla pak aspoň jako bonusová stopa, aspoň doufám, že si dobře pamatuju. Stejně si myslím, že tahle verze zde je nejlepší.

12 Byter bara blickar (T&A Demo – Nov 21, 1997)

„Byter bara blickar“! Velmi stará píseň napsaná v roce 1982. Ježiši, to už je dávno! Ani nevím, jestli byla určená pro Gyllene Tider. Vůbec tak nezní. Možná jsem ji psal pro Eurovizi... Úplně první demo z roku 1982 zpívá Marie a já. Hraje tam akordeon a zní to podivně, takže jsem ho do téhle kompilace nedal. Ale tahle verze je z roku 1997. Dostal jsem požadavek od legendární švédské kapely Sven-Ingars, že by chtěli pomoct s několika písničkami. A já si vzpomněl, že tahle by se jim přesně hodila. Tak jsme ji nahráli znovu, bez akordeonu, a to je tahle verze. A myslím, že je fakt v pohodě.

13 Lägg din hand i min om du har lust (Hamilton Demo – Jun 12, 1978)

„Lägg din hand i min om du har lust“, švédská skladba. „Put Your Hand in Mine if You Want“, když to hrubě přeložím do angličtiny.

:-D Hodně hrubě. Tohle je švédská báseň od básníka Hjalmara Gullberga. Už nevím proč, ale v 70. letech jsem hodně četl poezii. Přišlo mi, že je to hezký text, a tak jsem k tomu dopsal hudbu. Takže tohle je fakt stará věc. Z června 1978. Natočil jsem ji ve svém pokoji v domě u matky v Halmstadu.

To ti bylo 19, zrovna jsi dokončil gymnázium a měsíc nebo dva předtím jsi přišel o tátu. Byly to pro tebe smutné časy...

Jistě. Na druhou stranu v té době jsme dávali dohromady Gyllene Tider, vymýšleli promo atd., takže to bylo i hodně vzrušující období.

Zemřel v podstatě v době, kdy tvoje hudební kariéra startovala.

Jo, hodně zvláštní.

Můžeš nám popsat, jak vypadal tvůj pokoj? Přece jen... byl to tvůj dětský pokoj v Hamiltons väg v Halmstadu.

Byla to jen malá místnost, měl jsem tam jenom starý magneťák, byl to Sony, myslím, a používal jsem jen metodu sound-on-sound, postupné přihrávání stop, kytar, veselých kytarových sól. Ještě jsem nic neuměl, ale myslím, že to bylo hezké - zpívat tuhle písničku. Miluju tuhle melodii, má hezkou atmosféru, je hodně smutná, ale má hodně pozitivní text...

Předcházela první studiové nahrávání Gyllene Tider o několik měsíců...

Přesně tak.

14 Kyss från en främling (T&A Demo – Oct 18, 1999)

„Kyss fran en främling“, v překladu „Kiss From a Stranger“, kterou jsi vlastně nahrál pro anglickou verzi Heartland Café. Album vyšlo v roce 1984.

Jo, nahráli jsme ji, i když jsme ji na album nedali. Myslím, že proto, že v tom bylo moc country nálady, která nesedla do stylu Gyllene Tider. Ale já tu písničku měl vždycky rád a o pár let později... no, vlastně o hodně hodně let později...

O 15 let!

O 15 let později jsem k tomu napsal švédský text a natočil to jako klasické akustické demo v T&A studiu.

To bylo mezi HAND a RS. Vím, že ses v té době hodně soustředil na skládání, protože RS přišlo brzo po HAND. Ale měl jsi v té době v hlavě i nějaký švédský projekt?

Vůbec si nevzpomínám. Nemyslím si. HAND album bylo první, ke kterému nebylo turné. Takže jsme šli zase rovnou do studia. To byly náročné časy. Ale i tak mi to nezabránilo dělat dema ve švédštině. To mě vždycky bavilo. Dělat něco odlišného. Dělat něco totálně odlišného, to je fakt osvěžující. U toho si člověk odpočine.

Dobře, ale tahle píseň si pak dala na čas. Další švédská deska vyšla až v roce 2003. Mazarin. Vzpomínáš si, jestli byla ve výběru?

Nemyslím. To je ten případ, jak jsem říkal, že někdy člověk nahraje novou verzi songu prostě proto, že ho baví a chce ho slyšet v jiné aranži, třeba jenom s kytarou. Jiný důvod v tom není.

15 What’s She Like? (T&A Demo – Dec 3, 2010)

„What's She Like?“ je samozřejmě na albu CBB z roku 1992, vlastně 93.

Tohle demo známe z roku 1992. A hned v roce 1993 byla píseň na desce.

Ano, ale konkrétně tohle demo je z prosince 2010. Zase se můžete ptát proč, ale já fakt nevím. Vždycky jsem tu písničku miloval. Rád bych ji zpíval sám, i když text je psaný z pohledu ženy a je složité ho změnit. Ale to je mi jedno. Prostě jsem udělal demo, protože tuhle písničku rád zpívám, je to pěkný kousek a ... Nemá to jiný důvod. Marie to odzpívala skvěle a vím, že mnoho lidí tenhle song zbožňuje. Ale jak určitě víš - někdy musíš udělat, co musíš :))

16 Before You Go to Sleep (T&A Demo – Nov 23, 1992)

„Before You Go to Sleep“ - pojďme zpět do podzimu roku 1992.

Jo, to zrovna vyšlo Tourism.

Vaše poslední album natočené během turné Joyride. A hned jste začali pracovat na dalším albu...

Přesně, a tím se stala deska CBB. Takže jsem začal hodně brzo skládat další písně. Tahle konkrétně se nejprve jmenovala „Go to Sleep“ a nikomu se nelíbila.

Tak jsi ji uložil ke spánku. :))

Jo, ale mně se líbil text. Dal jsem ho Marii a ona k tomu složila hudbu. Skladba pak ukončila CBB album. Tohle je ale moje původní demo. Změnil jsem mu název na „Before You Go to Sleep“, abych ho odlišil od Mariiny verze.

Nějaké další vzpomínky ohledně tohohle kusu? Mám na mysli, jestli si vzpomínáš, na jaké album to mělo původně být?

Ne, ale v té době jsem chtěl hlavně psát silné balady pro Marii. Taky jsem jich hodně složil a tohle měla být jedna z nich. Myslím ale, že ona ji podstatně vylepšila. Takže bych řekl, že je to jedna z našich nejlepších písniček.

To je zajímavé, hlavně taky proto, že poslední píseň pro album CBB byla „Sleeping in My Car“, která zas funguje jako protiklad.

To máš pravdu.

Trvalý odkaz: https://www.roxette.cz/article1189.html

Diskuze ke článku - počet příspěvků: 9 | tisk | Sdílet
 

© 2001 - 2011 roxette.cz