Roxette.cz

www.roxette.czčeská verzeenglish versiondeutsche versionwww.roxette.cz

Informace

Počet přístupů: 107828714
Počet novinek: 856

Administrátoři

JDC-com
ICQ#: 65448422
NeLSoN
ICQ#: 68071162

Krátké zprávy

12.07.: Každé červencové pondělí koupání v Aquaparku v Čestlicích se švédskými hity!

14.06.: Znáte stránku TheLookForRoxette? Nejobsáhlejší diskografie Roxette na internetu je opět přístupná.

30.05.: TDR přineslo krátkou informaci, že It Must Have Been Love bude k slyšení v podání účinkujících herců ve filmu Walking on Sunshine. Ten půjde do kin v létě a podle traileru to vypadá hodně podobně jako megahit Mamma Mia!

22.05.: Druhý díl Demos & Other Fun Stuff! vychází na Spotify už v pátek! Budeme u toho a přineseme překlad dalších komentářů.

21.05.: Na Bengans.se se v předprodeji objevil celý Gesslův box s archivními nahrávkami. Bude k dispozici na podzim a cena je stanovena na 849 SEK (cca 2600,-).

 
 

Demos & Other Fun Stuff! – Vol. 2

24.05.2014 - Roxetteer
1190-nahled.jpg

Druhá část rozhovoru a komentářů ke Gesslovým archivům je zde.

Per se částečně opakuje, ale s tím se dalo počítat. Zajímavá je informace, že v Gesslových archivech vyjdou kompletně všechna dema k písním na albech Look Sharp!, Joyride a Crash!Boom!Bang!

Je na co se těšit.

Čekání na další díl bude asi delší, takže nespěchejte a rozhovor si užijte. Původní znění opět najdete na Spotify.


Vítejte u druhé části „Demos & Other Fun Stuff“. To je archivní sbírka Pera Gessla, muže, který má celý projekt na svědomí a s nekonečnou energií ho posunuje dál a dál. 

Tohle je druhý díl. Jak název říká, jedná se o dema a další zábavný materiál. Písničky, které se téměř dostaly na Roxette alba nebo na sólové desky, případně desky Gyllene tider.

Takže jde o písně, které byly, dá se říct, vyřazeny za minutu dvanáct? Ale nikdy jsi na ně ve skutečnosti nezapomněl.

Nezapomněl. Když připravuješ desku, speciálně v případě Roxette, máš na začátku mnoho písniček. Ale nemůžeš mít na desce šest, sedm nebo osm silných balad. Vždycky zbydou čtyři nebo pět. Z nějakého důvodu je odložíš, čas běží a po deseti letech si řekneš „Hele, tahle balada z 89ho zní suprově“. Vlastně je ve skutečnosti ale nepotřebuješ. Napadlo mě, že by to mohlo být zajímavé posbírat a vydat.

Takže podtitul téhle kolekce by mohl být „Kill you, darlings, and then give them first aid“ (Nejdřív vás pohřbím, holky, a pak vzkřísím - pozn. překl.).

Přesně. :-D Tak to chodí. Mám v plánu vydat kompletní Look sharp! dema, všechna dema z Joyride, C!B!B! a dalších alb, která jsem v minulosti vydal, protože mám pochopitelně dema k téměř všem písničkám.

To se mají fanoušci Roxette na co těšit! Taková sbírka dává úplně nový rozměr tvým skladbám, dá možnost nahlédnout do tvůrčího procesu. Protože, jak jsme o tom mluvili v prvním dílu, byl jsi hodně důkladný, když jsi dělával dema pro Roxette.

Ano, s MP Perssonem jsme dříve dělali opravdu hodně produkovaná dema. Teď se snažím dělat je víc akusticky, jen s kytarou, klavírem a zpěvem. Z pohledu hudebního skladatele bych řekl, že je hodně zajímavé dema poslouchat. Třeba si pamatuju, když se tenkrát objevily demo nahrávky Beatles. Třeba ta podivná Lennonova verze „Tommorow Never Knows“, která mi ale připadá fantastická. Pořád ji poslouchám.

A myslím, že pokud je někdo fanda kapely, rád se dozví něco o pozadí vzniku písniček na albu, kde se vzaly a proč. Někdy demo ukáže úplně jinou tvář té dané písně. A po letech - jak už jsem říkal, skládám 35 let - se stane, že si vzpomenu na nějakou píseň a rozhodnu se, že udělám nové demo. Třeba proto, že teď mám jiný pohled na svět, přepíšu trochu text. Ale všechno to dělám sám pro sebe, pro moje potěšení. Na tomhle albu najdeš zase něco málo z nich.

Takže je to od základu dlouhotrvající nekonečný proces?

Ano, o tom život je.

 

Demos & Other Fun Stuff! – Vol. 2

1 Kvar i min bil (AGM – Apr 28, 2007)

„Kvar i min bil“ je jedna z těch švédských. Anglicky znamená „Left in My Car“. Tahle má navíc zajímavou historii. V podstatě to není demo, je to finální verze z Aerosol Grey Machine studia, kde teď obyčejně dělám svoje nahrávky. Napsal jsem ji pro film Tomase Alfredsona „Let the Right One... Come In“? Nebo „Let the Right Come In“? Nepamatuju si to jméno, ale něco takového. Chtěl po mně, abych mu něco složil, a já měl tuhle rozdělanou. Tak jsme ji použili, ale vlastně nikdy nevydali na žádném albu.

Napsal jsi ji ale proto, že jsi měl původně jiný plán s deskou EHM, že? Chtěl jsi udělat švédskou verzi SOAP.

Jo, EHM měl být pokus o švédskou alternativu k SOAP. To znamená - měl znít staromódně, klasicky, bez digitálního pozadí. A fungovalo to docela dobře, ale konkrétně tenhle song se na album úplně nehodil. Je takový neuspořádaný. Takže se objevil asi na 45 vteřin v tom filmu, ale nikdy jsem ho jinde nevydal. Tohle je první oficiální nahrávka.

2 Apple in the Mud (T&A Demo – Jul 4, 1995)

„Apple in the Mud“ jsem natočil v roce 1995 společně s kamarádem Nisse Hellbergem ze skupiny Wilmer X. Tenkrát jsme byli osloveni spisovatelem a novinářem Mats Olssonem, abychom složili soundtrack k jeho knize „De Ensamma Pojkarna“, což v angličtině znamená The Lonely boys. Je to smyšlený příběh smyšlené kapely z 60. let. Přišlo nám to jako geniální nápad, takže jsme kývli. Já napsal půlku písniček a Nisse druhou. „Apple in the Mud“ je právě jednou z nich. Demo jsme nahráli s Gyllene tider. Zní to hodně klasicky. Mám ten styl rád.

Sedne to do tvého power-pop období v polovině 90. let. Ale nevzpomínáš si ještě na pocity, které jsi u toho měl? Bylo osvobozující psát pro neexistující kapelu? Bylo to v něčem jiné?

Tenkrát mi to sedlo perfektně. Přesně si vzpomínám - napsal jsem ten song v Santiago de Chile na turné C!B!B!
A bylo to tak zábavné psát pro popovou kapelu. Všechno pro Roxette v té době bylo směrované do studia - hodně technických a produkčních triků. A tohle byl přesný opak – klasický rock'n'roll, nebo jak to nazvat. Bylo to velmi osvobozující. Líbí se mi. A ten název je skvělý, nemyslíš?

3 Beautiful Girl (T&A Demo – Apr 19, 1999)

„Beautiful Girl“ jsem natočil v dubnu 1999, takže těsně po vydání alba RS. Moc si to nepamatuji. Vím, že jsem ji neměl moc oblíbenou. Má něco, co se mi nelíbí. Asi byla ve výběru pro album RS, ale nedostalo se na ni.

Napsal jsi to někdy v době, kdy vyšlo album HAND. Ty sis nedal pár dní pauzu?

:-D Já takhle prostě fungoval. Protože jsme nejeli s deskou HAND na turné, měli jsme spoustu času na psaní nových písniček. S MP Perssonem jsme chodili do studia a natáčeli nový materiál. Tenkrát jsem byl opravdu pilný. Napsal jsem hodně písniček.

A během toho jsi dostal nápad natočil další desku? Takhle brzo po HAND?

No, já myslím, že HAND byla výborná deska, možná na ní bylo až moc písniček, ale zvuk měla perfektní a jsou na ní výborné skladby jako třeba „Wish I Could Fly“, „Crush on You“, „Salvation“. Měl jsem dost dalšího materiálu, abych mohl sám sobě konkurovat s dalším albem, tak jsem si řekl - pojďme dál.

Můžeš přesně označit, co se ti na té písni nelíbí?

Nelíbí se mi refrén. Sloky jsou fajn, ale ten refrén je nějaký bez šťávy. A stejně tak text. Líbí se mi víc teď s odstupem času, asi protože jsem o 15 let starší. Ale tenkrát mi moc smysl nedávala.

Za 20 let ji budeš milovat.

Možná :-))

4 Stay (At Home, At Work, At Play) [T&A Demo - Jul 5, 1995]

„Stay (At Home, At Work, At Play)“ - tohle demo jsme natočili tady v roce 1995. Ptáš se proč? Protože na konci roku mělo vyjít výběrové album Roxette s názvem „Don't Bore Us, Get to the Chorus“. Takže jsem psal nové písně. Asi víš, že prvním singlem byla píseň „You Don't Understand Me“, následovaná singlem „June Afternoon“ a „She Doesn't Live Here Anymore“. Ale Stay (At Home, At Work, At Play) jsme nikdy nenatočili.

To se není moc čemu divit, protože když jste nahrávali tohle demo v červenci 95, právě jste se vrátili ze světového turné. V květnu. Jste skoro nedošli ani domů!

Ale to je klasika. Když jsi na turné a cestuješ, první, co uděláš po příjezdu domů - jdeš do studia. Protože - a to musím říct - já miluju práci ve studiu, natáčení dem. Tam je ta kreativní atmosféra! Při cestování po koncertech to není. Koncertování je o čekání na letištích, v limuzínách... Jediná věc, která během toho stojí za to, je to vystoupení, potkávání se s fanoušky, o tom to je. Ale není to vůbec kreativní. Ale být ve studiu a skládat, natáčet, to můžu vřele doporučit.:)

Ale třeba písnička jako je tahle - napíšeš takovou i na cestách, nebo až když se vrátíš domů?

Myslím, že jsem ji napsal, když jsem byl doma. Protože MP je spoluautor a nebyl s námi na tom turné, museli jsme se potkat ve studiu. Možná jsem měl já nějaký nápad, možná MP. Nepamatuju si. Ale hudba k tomu vzešla ze spolupráce. Ale tohle je fakt pěkný song. Má to takový ten kytarový náboj, který mám rád.

5 When I Close My Eyes (No One Can See Me) [T&A Demo - Jul 20, 1999]

„When I Close My Eyes“ - tuhle jsem napsal na začátku roku 99. Z nějakého důvodu hned po vydání alba HAND. Nemám tušení proč takhle, ale i tehdy jsem udělal víc verzí. Tohle je původní demo, několik měsíců na to jsem udělal akustickou verzi. Nikdy jsme tuhle píseň nenatočili. Mám ji ale rád. O mnoho let později ji nahrála jedna norská zpěvačka (Paris - pozn. překl.) pod názvem „I Do Believe“. Ale tohle je moje verze.

6 Heaven Is Just a Motion Away (T&A Demo – Jan 28, 2006)

„Heaven Is Just a Motion Away“. Tohle je druhá verze dema. Ta první byla nahraná na začátku roku 99. Myslím, že jsem ji psal pro album RS, ale jistý si nejsem. Mám tu píseň rád, ale nesnáším to první demo, tak jsem se před sedmi lety rozhodl ho předělat. V roce 2006 jsem nahrál tuhle akustickou verzi, která podle mě dává větší smysl.

V roce 2006 jsi pracoval na albu EHM, švédském sólovém. Byl tenhle kousek ve výběru? Se švédským textem...

Ne ne. Víš, někdy prostě uděláš demo a zjistíš, že té písničce nemůžeš přijít na chuť. Zničíš ji jenom tím, že uděláš špatné demo. A myslím si právě, že to se stalo s touhle písní v roce 99. Jednou za čas přetočím staré songy, abych jim dal šanci, jiný zvuk.

Vím, že máš svůj archiv v počítači skvěle uspořádaný, protože jsi opravdu pořádný člověk.

Někdy.

A songy jako tenhle... vytanou ti na mysli, nebo na ně narážíš, když procházíš soubory? Jak to u tebe funguje?

Může být. Někdy prostě sedíš u klavíru a najednou se přistihneš, že hraješ něco, co jsi složil před deseti lety, a říkáš si „Co to je? Jak se to jmenovalo? Co by to mohlo být? Aha, to je tahle!“ Ale když třeba připravujeme materiál pro nové album nebo projekt, vždycky procházím svoje složky, co v nich je. Stále mám asi 10 nebo 15 opravdu dobrých písniček, které jsem nikdy nepoužil, ale myslím, že je v budoucnu použiju. Ale prostě - člověk zkouší nové věci, jiné jazyky... I tak si myslím, že je zásadní jednou za čas projít archivy a podívat se, co člověk má.

7 Jo-Anna Says (T&A Demo – Jan 8, 2005)

„Jo-Anna Says“ byla píseň pro album SOAP v roce 2005. Byla to jedna z těch písní, které se objevily zčistajasna. Jeli jsme s rodinou autem na jih a cestou mě prostě napadl ten refrén. Když tě song napadne takhle snadno, je to vždycky dobré znamení. To samé se mi stalo s písní Vulnerable pro Roxette. Prostě se objevila. Jediné, co jsem musel udělat - zapsat to co nejdřív na papír.

7twenty7 jsi také napsal v autě...

Jo, při čekání na letadlo.:)) Byla tam ranvej přes silnici, takže auta čekala, až letadlo přistane.

To ale trvalo 2 minuty...

Jo, písnička má 2:50 :-D

Takže to vypadá, že pokud neřídíš nebo nespíš, tak v autě skládáš.

Janě, auta jsou dobrá úplně na všechno, jak sám víš. Tahle píseň, Jo-Anna Says, je podle mě dobrý song. Má klasický pop nádech, který mám rád. Pořád považuju SOAP za moje vůbec nejlepší album. Má velký záběr, skvělou produkci a je to velmi organická deska, což mám rád.

8 Mannen med gitarr (T&A Demo – Nov 20, 2002)

„Mannen med gitarr“. Tohle demo jsme zde natočili v listopadu 2002. Napsal jsem ten song pro album Mazarin, moje švédské album z roku 2002. Nikdy se tam nedostal. Důvod asi je, že moji koproducenti Clarence Öfwerman a Christoffer Lundquist ho zřejmě nesnáší :-D Možná je to moc popové, moc odlehčené, což je pravda. Nicméně, demo z roku 2002 tu máme, tak pojďme na něj.

9 Hold on My Heart (T&A Demo – Oct 6, 2012)

„Hold on My Heart“ jsem napsal pro RS na začátku roku 2000 a měl jsem za to, že půjde o singl. Ale nikdy jsme tu píseň nenahráli. Myslím, že se Marii ani Clarencovi moc nelíbila. Mně se líbí pořád. Nemohl jsem najít originální verzi, takže zde je nové z roku 2012. Opět jsem měl dojem, že tenhle song si zaslouží lepší demo, a tak jsem udělal tuhle akustickou verzi, aby vynikla melodie. Není to můj nejzdařilejší song, ale mám ho rád.

Zmínil jsi, že tohle byl kandidát na budoucí singl. Očividně máš tu píseň rád hodně. Ale když přijdeš do studia s tím, že je to tak dobrá nahrávka, a...

Ostatní to nesnáší...:))

Co se pak stane?

No, ono to není moc časté. Většinou se shodneme. Ale někdy, když se jedná o specifickou píseň.. Jak to nazvat? Velmi komerční s velmi naléhavým refrénem. Ty nikdy Marie a Clarence neměli moc v lásce. Mají rádi písně, které postupně dozrávají. To já jsem spíš „bubble-gum guy“, mám rád věci, které fungují rychle. Samozřejmě jsem byl zklamaný, myslel jsem, že ta píseň má opravdu potenciál.

Jak v tu chvíli reaguješ? Jsi fakt naštvaný, snažíš se je přesvědčit, nebo...?

Ne, no, možná asi se je snažím přesvědčovat, diskutujeme. Ale tak znáš mě. Když jdu do studia a nesu 12 nových písní, jsem vždycky přesvědčený, že jsou to všechno superhity. Takhle prostě pracuju. Ale proč se dohadovat? Nahrávat desky můžeš jenom s lidmi, kteří táhnou za jeden provaz. Nutit Marii nebo Clarencovi písně, které se jim nelíbí, bych nedokázal. Když se jim nelíbí, tak se jim nelíbí. Kdyby se jim tahle líbila, byla by na RS a nebyla by tady! Všechno zlé je pro něco dobré.

10 Västra sidan (T&A Demo – Nov 18, 1984)

„Västra sidan“ v angličtině znamená „West side“ (Západ - pozn. překl.). Tahle píseň vznikla pro moje druhé švédské album v roce 1984. Nikdy se tam nedostala. Vůbec se mi nelíbí. Ani nechápu, proč se mi kdy líbila. Psal jsem to v době, kdy jsem se snažil melodii dávat do nižších hlasových poloh. Už jsem byl unavený z těch vysokých tónů. Takže všechno v té době, i dema, bylo dost hluboko. A tohle by ale sneslo trochu více života.

Ale taky to je asi tím, že ses tenkrát snažil vymanit z role mladého popového zpěváka a stát se vyzrálým skladatelem, ne?

Taky.

A tak ses snažil odlišit, třeba právě tak, že jsi chtěl, aby ty vysoko zpívané melodie zůstaly v minulosti?

Můj hlas je moje přednost, ale zároveň i největší nepřítel. Je zvláštní, jiný než má kdokoliv další. Přišlo mi, že to je prostě hlas Gyllene tider. Když jsem se rozhodl natáčet sólové desky, chtěl jsem se od tamtoho Gessla oprostit. No a nejsnadnější cesta byla psát písně v nižších hlasových polohách. Ale v té době jsem taky trochu potlačil svoji osobnost. Takže to byl vlastně Clarence Öfwerman, který dělal na prvním albu Roxette, kdo mě opět donutil znít zase jako skutečný Per Gessle. Pamatuju si, že je tam písnička „Like Lovers Do“, kterou jsem původně zpíval velmi hlubokým hlasem. A on povídá: „Nene, zpívej stejně jako v Gyllene tider před pěti lety!“ A pak jsem zase zněl jako původní mé já.

A byl jsi spokojený?

Ne :-D Víš, já jsem si moc nevěřil, pokud šlo o můj hlas. Až teď asi posledních 10 let jsem spokojený. Ale dříve tomu tak nebylo. Ani s Roxette. Tenkrát na světě nebyl snad zaskočenější člověk než já, když se The Look dostalo na vrchol hitpadád a stáli jsme na pódiu, kde JÁ měl zpívat. Protože ta písnička byla psaná pro Marii, vlastně všechno bylo psané pro Marii. Žil jsem v domnění, že neumím zpívat.

11 Jag borde förstås vetat bättre (T&A Demo – Oct 28, 2003)

„Jag borde förstas vetat bättre“ – „You Should Have Known Better“ (Měl jsem to vědět líp - pozn. překl)

„I Should Have Known Better“!

Jo, „I Should Have Known Better“. Ale tys měl nejlíp vědět, že píšeš píseň s názvem od The Beatles....

Připadalo mi to jako dobrý nápad. Je to skvělý název. Vlastně i ten můj song je pěkný. Složil jsem ho pro Gyllene tider pro album Finn 5 Fel v roce 2003. Jenomže to nezní úplně jako GT song, takže jsme to možná chtěli pro moje další sólové album, já nevím. Ale natočili jsme ji. Tohle je demo, velmi podobné finální verzi. Nemá ty pro Gyllene tider typické silné momenty, akordy, riffy.

To je ale patrné i na albu F5F. („Finn 5 Fel feeling“)

Jo, tak nějak. „Finn 5 Fel feeling“ - těžko se to říká.

Album je z poloviny zaplněné takovými songy.

Ano, nějak se to poskládalo. Bylo to čím dál lepší.

K tomu se ještě vrátíme.

Určitě.

12 Being with You (T&A Demo – Sep 11, 1997)

„Being with You“. A toto je původní demo natočené v roce 1997 v Tits & Ass studiu. Tak byla píseň původně zamýšlena. Chtěl jsem to udělat ve stylu Toma Pettyho: Rickenbacker (kytara - pozn. překl.), dvanáctistrunka... Prostě skladba založená na kytarách. Ale... napsal jsem ji asi pro HAND a na něj se nikdy nedostala. Tahle verze má ještě dodatečnou malou pasáž, kterou jsem pak v akustické verzi z Vol. 1, vypustil.

Zajímavé. Vrátil ses z turné Gyllene tider „Atertaget“ v roce 1996, pak jsi hned natočil svoje anglické sólové album TWATG. Takže jsi byl uprostřed power-pop projektů. A najednou jsi pro album HAND vzkřísil tyhle nahrávky a nápady, které jsou úplně jiné.

Tak to nebylo. HAND je zvláštní deska. K produkci jsme přizvali producenta zvenku - Michael Ilbert koprodukoval - navíc jsme na album dali docela dost technických věcí. Takže se pak album... třeba 7twenty7, což byla původně pravověrná kytarová nahrávka, když jsem ji skládal, změnilo v řadu počítačově upravených pasáží. Takže všechny ty písně, které byly nějakým způsobem neumělé, jsme dali stranou. Ale nemyslím to ve špatném smyslu, protože to album je podle mě výborné. Možná mohlo být kratší, protože je tam snad 14 nebo 15 kusů. Ale i tak si myslím, že je to výborná deska.

13 Faller ner på knä (T&A Demo – Feb 15, 1996)

„Faller ner pa knä“ je demo z roku 96, února. Napsal jsem ho pro comeback turné Gyllene tider. Měl jsem tu písničku vždycky rád. Je skvělá. A myslím, že vlastně dává smysl i v takovéhle demoverzi s akustickou kytarou a semtam klávesami. No, co bych k tomu ještě řekl? Samozřejmě, že v Gyllene tider jsme z ní udělali úplně jiný song, monumentální power-pop hymnu. Ale je to výborná píseň, mám ji rád.

Byl jsi v nejlepší formě, když se vrátili Gyllene tider. Měli jste za sebou senzační turné Atertaget v roce 97, pak jste natočili „EP“ se čtyřmi hity. Vždycky jsem si myslel, že tenhle song byl standard, ale nikdy bych nečekal takhle jinou atmosféru v demu. Jak k tomu došlo?

Myslím, že tohle je jeden z těch songů, ke kterým jsem nejprve napsal text. Takže ten je dost oduševnělý. První plán byl udělat z toho baladu. Jenže pak... když jsme zase hráli s Gyllene Tider... však víš, nemáme moc balad :-D Takže z toho nakonec je rychlá písnička s kytarovými riffy a skvělým refrénem.

14 Gå & fiska! (T&A Demo – Feb 15, 1996)

„Ga & fiska!“ - jeden z největších hitů Gyllene tider v 90. letech. Jak jsi na tuhle písničku přišel?

Název je inspirovaný nápisem „Gone Fishing“ z kreslených filmů s kačerem Donaldem. Jinak nevím. Když jsme tady v T&A studiu nahráli v únoru 96 demo, byl to trochu experiment, protože jsme chtěli mít písně s kytarami a ne se syntezátory. Pro Gyllene tider to bylo jako další krok dopředu. Song vyšel na albu EP, které doplňovalo comeback turné v roce 96. Přesto se z něj stala velmi důležitá písnička pro GT, vlastně je do dneška.

Zároveň je to ale zbožňovaný i nenáviděný song. Ne každý ho má rád. Jsou to taková dva tábory.

Jo, někdo říká, že je to moc „bubble-gum“, jinému to připadá skvělé. Já jsem pochopitelně z těch, co si myslí, že tenhle song je absolutně geniální :-D Ne, dělám si legraci. Ale myslím, že ta písnička je výborná. Naopak mi připadá, že demo zní až moc jednoduše. Asi by potřebovalo trochu větší produkci. Nahrávali jsme to s Michaelem Ilbertem, který desku produkoval. Líbily se mu kytary a bubny, takže on rozhodnul, že bude na desce.

 

Trvalý odkaz: https://www.roxette.cz/article1190.html

Diskuze ke článku - počet příspěvků: 6 | tisk | Sdílet
 

© 2001 - 2011 roxette.cz